Noordhof-prijs voor GTD’er

Dutch Design Week

Het sleutelgat
ESC mag van gemeente naar binnenstad
31 oktober 2007 - Burgemeester en wethouders van de gemeente Eindhoven willen het monumentale herenhuis uit 1830 op de Ten Hagestraat 13 -naast jongerencentrum Dynamo- tegen taxatieprijs verkopen aan het Eindhovens Studenten Corps (ESC). Dat staat in openbare collegebesluiten van B en W. Het ESC zoekt nu naar financiële middelen om de koop te bekostigen. x13_s.jpg
Het pand aan de Ten Hagestraat dat het ESC wil kopen. Foto: Bart van Overbeeke

Met het besluit van B en W om de mogelijkheid tot verkoop te onderzoeken, is een eventuele verhuizing van het ESC een stap dichterbij gekomen. Toch is dit nog lang niet rond, benadrukt Tim van Amstel, ‘commissaris huisvesting’ van het ESC. “Hiermee doet zich voor ons een grote kans voor om in de binnenstad veel zichtbaarder te worden en Eindhoven als studentenstad wat meer op de kaart te zetten. Maar eerst moeten we de financiën zien rond te krijgen.” Ook moet de gemeenteraad nog op het voornemen tot verkoop reageren.
De gemeente heeft aangegeven bij een eventuele lening garant te willen staan. Volgens Van Amstel is het nog maar de vraag of het nodig is om geld te lenen. “We onderzoeken op dit moment onze financiële mogelijkheden. Het ESC heeft zo’n 3.200 reünisten. Het is denkbaar dat uit deze grote groep giften zullen komen van particulieren of bedrijven van oud-leden. Ook zouden oud-leden met een bedrijf in de bouw ons in natura kunnen helpen bij de verbouwing.” De gemeente heeft het rijksmonument aan de Ten Hagestraat in 2001 voor ruim achthonderdduizend euro aangekocht, zo blijkt uit kadastergegevens. Het ESC en de gemeente willen niet kwijt voor welk bedrag het pand nu is getaxeerd.

Het ESC wil al twee jaar weg uit De Bunker, omdat het gebouw volgens de vereniging, met het sluiten van de AOR en De Mensa, zijn aantrekkingskracht op studenten heeft verloren. Van Amstel: “De Bunker is niet meer aantrekkelijk. Studenten komen er niet meer ‘zomaar’ langs.” De senaat van het ESC heeft zich daarom dit jaar tot doel gesteld de nieuwe huisvesting te realiseren. Daarbij staat fondsenwerving nu centraal.
Universiteitssecretaris ir. Harry Roumen laat weten ‘oprecht te hopen dat de verhuizing van het ESC naar de Ten Hagestraat gerealiseerd gaat worden.’ De TU/e zal geen financiële bijdrage leveren voor de aankoop van het monumentale pand, laat Roumen desgevraagd weten.