Noordhof-prijs voor GTD’er

Dutch Design Week

Het sleutelgat
Honours Program TU/e krijgt goede beoordeling

22 oktober 2007 - Het Honours Program van de TU/e is een van de acht Nederlandse Honours Programs die door de Nederlands-Vlaamse Accreditatie Organisatie (NVAO) als ‘goed’ zijn beoordeeld. Zes programma’s kregen een onvoldoende. Welke dat zijn, wil de NVAO nog niet zeggen omdat de rapportage nog niet af is. Het Honours Program van de TU/e is een breed, extra studieprogramma voor topstudenten dat twee jaar duurt en dat een zwaarte heeft van dertig ECTS.

In de conceptbeoordeling noemt de NVAO het Eindhovense programma ‘goed gestructureerd’. Verder is het rapport lovend over het multidisciplinaire karakter, de koppeling aan de onderzoekslijnen en de uitstraling naar de reguliere opleidingen. Het grootste minpunt vindt de NVAO het kleine aantal deelnemers. De eerste lichting Eindhovense honoursstudenten, die vorig jaar september van start ging, was drieëntwintig studenten groot en daarvan zijn er inmiddels vijf afgevallen. De tweede generatie, die vorige maand begonnen is, telt vijftien studenten.

De NVAO-beoordelingen hebben op de korte termijn geen consequenties. Het gaat niet om een accreditatiebeoordeling; de Honours Programs worden niet gecertificeerd. De beoordelingen krijgen een plaats in de evaluatie van de commissie ‘Ruim baan voor talent’, die in december aan het ministerie van OCW rapporteert over de meerwaarde van de programma’s.