Eerste editie

Wetenschap op TV

GLOW 2007
Meest geciteerde wiskundige geeft Holstlezing op 22 november
8 november 2007 - ‘Men and Computers: an Upward Spiral’ is de titel van de Holstlezing die op donderdag 22 november wordt uitgesproken door prof.dr. Henk van der Vorst. De Utrechtse wiskundige, sinds 2005 met emeritaat, is een autoriteit op het gebied van toegepast wetenschappelijk computeronderzoek.

Van der Vorst is vooral bekend vanwege enkele belangrijke bijdragen die hij leverde aan de versnelling van oplosmethoden voor zeer grote stelsels vergelijkingen. “Mede hierdoor zijn grootschalige berekeningen mogelijk gemaakt en kunnen allerlei complexe processen sneller gesimuleerd worden; bijvoorbeeld het ontwerpen van chips of stromingsberekeningen bij de ontwikkeling van nieuwe vliegtuigen”, aldus prof.dr. Bob Mattheij van de TU/e-faculteit Wiskunde & Informatica, lid van de organiserende Holst-commissie van dit jaar.
In 2000 werd Van der Vorst door het Amerikaanse citatiebureau ESI uitgeroepen tot ’s werelds meest geciteerde wiskundige. Het ging om een publicatie van zijn hand uit 1992 (waarin hij een oplossing aandraagt voor het probleem van niet-symmetrische lineaire systemen), in de tien jaar ervoor 379 keer aangehaald in wetenschappelijke artikelen van collega’s; een uitzonderlijk aantal in het relatief kleine wereldje van de wiskunde.

Award
Na afloop van zijn (Engelstalige) rede ontvangt Van der Vorst de Holst Memorial Lecture Award. Voorafgaand aan de Holstlezing vindt traditiegetrouw een symposium plaats met lezingen van wetenschappers uit binnen- en buitenland. Onder de titel ‘Computational Science - A Multidisciplinary Approach for Multidisciplinary Challenges’ staan voordrachten gepland van onder anderen dr. Adel Abbas Bayoumi van Airbus Spanje en dr. Tony Hey van Microsoft.
De Holstlezing begint donderdag 22 november om 16.00 uur en vindt plaats in de Blauwe Zaal van het Auditorium. Deelname aan het symposium (dat om 11.00 uur wordt geopend) en de lezing is gratis; aanmelden is vanwege het beperkte aantal plaatsen verplicht./.

Voor meer informatie of aanmelding: www.holstmemoriallecture.nl.