Eerste editie

Wetenschap op TV

GLOW 2007
Voor de derde keer naar Internationale Wiskunde Olympiade
12 november 2007 - Wouter Berkelmans (16) uit Amstelveen heeft de Nederlandse Wiskunde Olympiade gewonnen, een wedstrijd voor havo- en vwo-leerlingen. Afgelopen vrijdag was in het Auditorium de prijsuitreiking. Hoogstwaarschijnlijk gaat hij, met vijf anderen, ook naar de Internationale Wiskunde Olympiade in Spanje. Voor Berkelmans zou dat de derde deelname worden; de eerste keer dat hij aan de internationale wedstrijd deelnam, zat hij nog in derde klas van het gymnasium.
x3_s.jpg
De prijswinnaars van de Wiskunde Olympiade. Wouter Berkelmans is de derde van achteren. Foto: Bart van Overbeeke

De beste tien van de Nederlandse editie van de Wiskunde Olympiade, waarvan de eindronde op 14 september plaatsvond aan de TU/e, kregen afgelopen vrijdag een VVV-bon van honderd euro, twee boeken en een variant van de Rubik’s Cube. De beste vijf kregen van een sponsor ook nog een beleggingsrekening met een saldo van honderd euro en een boek van Stephen Hawking.

22 van de 119 middelbare scholieren die deelnamen aan de Nederlandse eindronde zijn afgelopen weekend begonnen aan een trainings- en selectieperiode die loopt tot juni volgend jaar en die hen voorbereidt op de Internationale Wiskunde Olympiade. De beste zes vertegenwoordigen Nederland van 14 tot 22 juli 2008 in Spanje.