Samenwerken in een complex vak

De lusten en lasten van relaties op de TU/e

Studenten ijszeilen over Pools meer
Elektrotechniek richt Center for Wireless Technology op
14 februari 2008 - De faculteit Elektrotechniek richt een onderzoekscentrum voor draadloze technologie op. Het Center for Wireless Technology Eindhoven (CWT/e) zal naar verwachting eind 2009 ongeveer twintig promovendi tellen. De eerste vier vacatures staan al open.

De eerste subsidies zijn al binnen, laat prof.dr.ir. Peter Baltus weten. Hij is de trekker van het project. Het center gaat zich richten op onderzoek over de verschillende subgebieden heen die aan ‘wireless’ werken. “Vroeger zaten alle radiozaken binnen één groep. Door de jaren heen is het opgedeeld in verschillende subgebieden, zowel bij universiteiten als bij bedrijven. Dat is lastig voor onderwerpen die niet precies in een vakje vallen. Die blijven daarom vaak liggen”, aldus Baltus.

Baltus is vorig jaar mei speciaal aangesteld voor de opzet van het nieuwe center. Hij komt op de loonlijst van de faculteit Elektrotechniek. De beoogde twintig aio’s zullen worden betaald uit projecten, waarvoor de financiering moet komen uit tweede en derde geldstroom. Het CWT/e moet op termijn zelfbedruipend zijn.

Volgens Baltus is er geen tekort aan potentiële projecten. Hij sluit niet uit dat het center verder groeit na 2009. Als een van de onderzoeksonderwerpen noemt hij het opkrikken van de achterblijvende snelheid van draadloze netwerkverbindingen. Baltus: “Daar moet veel voor gebeuren. Andere antennes, elektronica, signaalverwerking en netwerkarchitectuur.” Een andere kwestie die het CWT/e gaat oppakken, zijn de problemen met analoge elektronica. Die wordt, net als digitale elektronica, steeds kleiner waardoor sommige onderdelen steeds slechter functioner. Baltus wil werken aan digitale systemen die de ‘slecht werkende’ analoge systemen ‘begrijpen’ en rekening houden met de gebreken om ze vervolgens te corrigeren.

Vijf groepen van de faculteit Elektrotechniek zijn betrokken bij het CWT/e, die het hele traject beslaan van radiosignaal tot signalen op een netwerk. De groepen zijn EM (Electromagnetics), MsM (Mixed-Signal Microelectronics), SPS (Signal Processing Systems), ECO (Electro-Optical Communication) en ES (Electronic Systems).

Op 9 mei is in het Auditorium de eerste uit een serie van vijf mini-symposia rond het CWT/e. Baltus, die sinds mei vorig jaar ook twee dagen per week hoogleraar is, geeft na het symposium zijn intreerede./.

Lees ook hier.