Samenwerken in een complex vak

De lusten en lasten van relaties op de TU/e

Studenten ijszeilen over Pools meer
Psycholoog pleit voor latere studiekeuze jongeren
14 februari 2008 - Jongeren zouden hun studie pas moeten kiezen rond hun eenentwintigste jaar. Voor die tijd ontbreekt het zelfinzicht om tot een goede beslissing te kunnen komen. Dat stelde ontwikkelingspsycholoog Michiel Westenberg 8 februari in een diesrede voor de Universiteit Leiden.

Westenberg onderscheidt vier ontwikkelingsfasen. Tot zijn dertiende jaar leert een jongere voor zichzelf op te komen, van zijn dertiende tot zijn zeventiende leert hij op te trekken met een groepje gelijkgestemden en van zijn zeventiende tot zijn eenentwintigste jaar gaat hij zichzelf en anderen beter begrijpen. Daarna - van zijn eenentwintigste tot zijn vierentwintigste - ontwikkelt een jongere pas verantwoordelijkheidsgevoel. De psycholoog vindt dat het hoger onderwijs in de toekomst rekening moet houden met deze vondst. Hij geeft verder niet aan hoe dit zou moeten gebeuren.

Voorlopig blijft de invloed van ouders bij studie- of beroepskeuze volgens de onderzoeker van groot belang. De invloed van leeftijdgenoten concentreert zich meer op kleding en muziekvoorkeuren./.