Samenwerken in een complex vak

De lusten en lasten van relaties op de TU/e

Studenten ijszeilen over Pools meer
Scholieren tonen creativiteit op Innovatie Challenge
14 februari 2008 - Trots laten twee scholieren uit Rotterdam hun prototype van een ‘meedrijvend huis’ zien. Het was één van de twintig ideeën op de Innovatie Challenge die woensdag 13 februari in het IPO-gebouw is gehouden. Scholieren uit heel het land presenteerden hun ideeën over de technologie die mensen over tien jaar thuis gebruiken. De dag was opgezet door studenten van Technische Innovatiewetenschappen.
Foto: Bart van Overbeeke

Met een opblaasbaar badje en een constructie van een huisje met zonnepanelen, lieten twee studenten zien hoe een huis meedraait op de stand van de zon. Het idee werd genomineerd als één van de beste vier. Verder koos de jury voor ‘local tracking systeem’ (manier om snel iets te vinden wat je kwijt bent) en een huiszuiveringsinstallatie. De prijs ging aan het einde van de dag naar ‘groen licht, doorrijden maar’ van scholengemeenschap RSG ‘t Rijks uit Bergen op Zoom. Deze scholieren mogen naar een wetenschapscentrum in Parijs.

Nur Aydemir, Merve Is¸ik en Lotte van der Weijst van het Dr. Knippenberghcollege uit Helmond zagen hun idee niet terug bij de genomineerden. Toch beleefden ze veel plezier aan de wedstrijd. “We hebben een idee uitgewerkt om zilverionen voor wasmachines te gebruiken. Dat is energiezuiniger. We vallen niet in de prijzen, maar hebben er veel van geleerd.”