Samenwerken in een complex vak

De lusten en lasten van relaties op de TU/e

Studenten ijszeilen over Pools meer
Provincie geeft beurzen om studenten naar Brabant te trekken
20 februari 2008 - De provincie Noord-Brabant wil beurzen beschikbaar gaan stellen om meer studenten te trekken naar de TU/e en de Universiteit van Tilburg (UvT). De Brabantse universiteiten en de provincie zijn hierover in gesprek. Vorige week besloot de provincie al om beide universiteiten een ton te geven voor de studentenwervingscampagnes van dit jaar. x6_s.jpg
Het provinciehuis in Den Bosch.

De universiteiten hebben afgelopen jaar een voorstel bij de provincie ingediend, vertelt TU/e-beleidsmedewerker mr.drs. Ben Donders. Daarin vragen de universiteiten om beurzen voor buitenlandse studenten, analoog aan de bedrijfsbeurzen die ASML en Océ al beschikbaar stellen aan bepaalde categorieën van buitenlandse TU/e-studenten. Het gaat om volledig kostendekkende beurzen.
Verder hebben de universiteiten gevraagd om ‘kleinere bijdragen’ voor Nederlandse studenten, die het voor studiekiezers net iets interessanter moeten maken om voor een Brabantse universiteit te kiezen.

De provincie heeft nog geen besluit genomen over dit voorstel. Dát er geld komt, is vrijwel zeker, laat een provinciewoordvoerster weten. Maar hoe hoog de beurzen zullen zijn en voor wie, is nog onduidelijk. Gedeputeerde Annemarie Moons sprak gisteren op Omroep Brabant-tv over een totaalbedrag van een half tot anderhalf miljoen euro.

Noord-Brabant trekt dit geld uit om de Brabantse economie vooruit te helpen, door eraan bij te dragen dat er voldoende hoog geschoold personeel is.