“Kijk, dit is nu mijn kindje”

Gotthardtunnel en Zwitserse identiteit

Buitentoernooi Hajraa haalt nat pak
Afscheid van een financiële vraagbaak
19 juni 2008 - In 1964 was de loopbaan van Kitty van Jole (61) aan de TU/e al bijna direct in de kiem gesmoord. Van Jole dacht dat zij als achttienjarige met slechts zeer weinig typevaardigheid geen enkele kans maakte op de functie waar ze op gesolliciteerd had. “Ik werd samen met nog enkele kandidaten met duidelijk meer ervaring in een ruimte gezet, waarna we enkele opdrachten op de typemachine moesten uitvoeren”, zegt Van Jole terugblikkend.

“Die andere meiden waren zo snel dat het voor mij al snel duidelijk was dat ik geen schijn van kans maakte. Dat heb ik toen ook zo letterlijk gezegd en ik ben opgestaan.” Die openheid zorgde er echter voor dat ze de baan juist wel kreeg en inmiddels is ze al 44 jaar in dienst. Volgens velen een recordaantal voor een vrouw aan de TU/e.

In 1980 werd Van Jole als financieel medewerkster aangesteld bij het secretariaat van de faculteit Bouwkunde. Een faculteit waar ze zich de afgelopen 28 jaar zeer op haar plaats heeft gevoeld. “Toen alle financiële medewerkers in 2002 centraal werden ondergebracht bij de Dienst Financiën en Economische Zaken (DFEZ) vond ik dat balen. In wezen veranderde er niets, maar alleen al het idee niet direct meer tot Bouwkunde te behoren stond me tegen.”

Het is vooral de afwisseling en de diversiteit in de contacten met zowel de wetenschappelijke staf als met de studenten die Van Jole zal missen. “Ook de studenten komen geregeld bij me aan met vragen over declaraties, of hoe ze alle financiële zaken rondom een buitenlandse studiereis moeten regelen.”

Dat Van Jole al lange tijd een vertrouwd gezicht binnen de faculteit is, blijkt wel als opleidingsdirecteur Faas Moonen aan het einde van de afscheidsreceptie op dinsdag 17 juni nog even een hand komt geven. “Ja, volgens mij hadden wij in 1983 voor het eerst met elkaar te maken”, vertelt de opleidingsdirecteur, “toen liep ik hier nog rond als student.”

Een fascinatie voor architectuur en bouwen heeft ze altijd gehad en dat maakt het werken bij Bouwkunde voor haar extra interessant. “Eigenlijk had ik makelaar of projectontwikkelaar moeten worden”, zegt ze aan het slot van het interview./.