“Kijk, dit is nu mijn kindje”

Gotthardtunnel en Zwitserse identiteit

Buitentoernooi Hajraa haalt nat pak
Klaar voor de start
19 juni 2008 - University Racing Eindhoven (URE) heeft er de afgelopen maanden hard aan moeten trekken om raceauto URE04 op tijd af te hebben. Het team doet komende maanden mee aan de internationale Formula Student-wedstrijden. Het racemonster werd woensdag 18 juni gepresenteerd in het TNO-gebouw op de High Tech Automotive Campus in Helmond.
Foto: Bart van Overbeeke

Meer dan zeventig studenten werkten sinds september vorig jaar aan de raceauto. “We hebben heel wat nachten doorgehaald”, vertelt Bart Beenker van URE. Het raceteam van de TU/e doet nu voor het derde jaar mee aan de Formula Student Competitie die wordt beslist in drie races. De beste behaalde klassering die het URE-team tot nu toe haalde, is de twaalfde plek.

De studenten verwachten dit seizoen beter te scoren. Ieder jaar maken ze een nieuwe auto. Steeds beter en betrouwbaarder. Beenker: “We mikken dit keer op de top vijf. Het zwaartepunt van de auto ligt een stuk lager. Dat moet onze wegligging verbeteren. Bovendien hebben we aanpassingen aan het motorblok gedaan.” Alleen de koeling baart de studenten nog zorgen. “Hij wordt te heet. We hebben radiateurs besteld en die moeten het probleem verhelpen.”

Het TU/e-team komt in juli en augustus in actie op het circuit van Silverstone in Engeland, op Hockenheim in Duitsland en op Fiorano, het testcircuit van Ferrari in Italië. Volgens Beenker hebben zich momenteel zo’n negentig teams aangemeld. Doel van de Formula Student-competitie is het ontwerpen, bouwen, testen en racen van een eenpersoons raceauto. De bolides worden niet alleen beoordeeld op prestaties zoals snelheid en weggedrag. De jury let ook op het ontwerp, de inventiviteit, de produceerbaarheid en de veiligheid. De Formula Student-competitie is begin jaren tachtig ontstaan in de Verenigde Staten. De wedstrijden worden verreden in Noord- en Zuid-Amerika, Europa, Azië en Australië.