“Kijk, dit is nu mijn kindje”

Gotthardtunnel en Zwitserse identiteit

Buitentoernooi Hajraa haalt nat pak
Toekomst Construction Technology onzeker
19 juni 2008 - De mastertrack Construction Technology, het vroegere Uitvoeringstechniek, dreigt na 37 jaar te verdwijnen als zelfstandige opleiding bij de faculteit Bouwkunde. De onderwijscommissie van studievereniging SUPport vindt dat er veel te laat en slecht over is gecommuniceerd met de betrokken studenten.

Niels Struijcken en Marian Habraken zijn twee van de 72 studenten die momenteel de mastertrack Construction Technology volgen. Maandag 16 juni publiceerde Cobouw, het vakblad voor de bouwnijverheid, een open brief van beide studenten, waarin zij aandacht vragen voor de mogelijke opheffing van hun opleiding. Een opleiding die ingenieurs aflevert waar volgens Struijcken grote behoefte aan is.

Het faculteitsbestuur heeft de betrokken studenten op 25 april meegedeeld dat de mastertrack Construction Technology per 1 mei zou komen te vallen onder de track Building Technology. Als reden werd meegedeeld dat er problemen waren om capabele docenten aan te trekken. Volgens de briefschrijvers is het echter het faculteitsbestuur dat zittende docenten in het ongewisse liet over het beëindigen dan wel voortzetten van lopende contracten.

Zo werd op 1 mei het contract met prof.ir. Frits Scheublin, hoogleraar Construction Engineering, na vijf jaar niet verlengd. Verder moest een docent vertrekken omdat zijn jaarcontract al driemaal was verlengd. De faculteit zou nu verplicht zijn hem een vaste aanstelling te geven. Inmiddels bekijkt een commissie van wijze heren waar het met de opleiding naartoe moet. Maar volgens Struijcken en Habraken is de commissie ingesteld toen het einde van de studierichting al in gang was gezet.

Volgens John van Oorschot, lid van de onderwijscommissie van studievereniging SUPport, zetten de briefschrijvers de zaken soms wat sterk aan, maar is dat deels te wijten aan het feit dat het bestuur de studenten slecht informeert over de hele gang van zaken. “Het bestuur had al een jaar geleden op zoek kunnen gaan naar nieuwe capabele docenten, maar ik vraag me sterk af of dat is gebeurd.”

Het bestuur van de faculteit was bij het ter perse gaan van deze Cursor nog niet in staat om een reactie te geven naar aanleiding van de open brief./.