“Kijk, dit is nu mijn kindje”

Gotthardtunnel en Zwitserse identiteit

Buitentoernooi Hajraa haalt nat pak
‘Doorstroomminoren in stroomversnelling’
19 juni 2008 - Het aantal hbo-instromers op de TU/e moet binnen een paar jaar omhoog naar zo’n 350 per jaar. Volgens projectleider dr.ir. Bram de Kraker is dit mogelijk nu de belangrijkste partijen tijdens een symposium eind mei hun steun hebben uitgesproken voor de doorstroomminoren. Zelfs 480 per jaar of nog meer is haalbaar, denkt De Kraker.

De hbo-instroom van de TU/e is de laatste jaren danig uitgedund. In 2003 meldden nog ruim 400 hbo-bachelors zich aan voor een TU/e-opleiding. Verleden jaar waren dat er nog maar zo’n 250. Dit was aanleiding om vorig jaar te beginnen met zogeheten doorstroomminoren. Voorheen konden hbo’ers alleen instromen via een schakelprogramma dat tot een jaar of meer aan tijd vergde. Bij de doorstroomminor volgen de hbo’ers in hun hbo-programma een minor aan de TU/e die hen, na het voltooien van de hbo-opleiding, in veel gevallen direct toegang geeft tot de TU-opleiding.

Hierdoor verliezen de hbo’ers niet alleen minder tijd, maar is ook de aansluiting beter te regelen, vertelt Bram de Kraker. Bovendien is het mogelijk om in een veel eerder stadium de opleidingen van de TU/e onder de aandacht te brengen bij de hbo-studenten. Maar dan moeten de hbo’s daar wel de ruimte voor reserveren in hun studieprogramma’s, en de doorstroomminor erkennen als geldig onderdeel van het eigen curriculum.

Op het symposium ‘De minor als brug’, eind mei in Eindhoven, sprak drs. Frans van Kalmthout, bestuurder van Avans Hogescholen, de intentie uit om met de TU/e te gaan samenwerken op gebied van doorstroomminoren. Een maand eerder was Avans, dat vestigingen heeft in Den Bosch, Tilburg en Breda, nog in overleg met de TU Delft. Avans levert jaarlijks zo’n duizend bèta-hbo’ers af, net als Fontys Hogescholen; de Hogeschool Arnhem Nijmegen ongeveer zevenhonderd. Met die laatste twee heeft de TU/e al afspraken. Daarmee heeft de TU/e nu afspraken met bijna alle belangrijke hbo’s in de ‘TU/e-invloedsfeer’.

Naar schatting vijftien tot twintig procent van de beta-uitstroom van de hbo heeft de capaciteit om een TU/e-opleiding te doen. De Kraker hoopt deze hele groep uiteindelijk ook binnen te krijgen. Een vlugge rekensom leert dat het kan gaan om zeshonderd studenten op jaarbasis. /.