“Kijk, dit is nu mijn kindje”

Gotthardtunnel en Zwitserse identiteit

Buitentoernooi Hajraa haalt nat pak
Studentassistenten van levensbelang voor Pre University College
19 juni 2008 - Om de middelbare scholen die in 2007 de zogeheten Bèta Alliantie zijn aangegaan met de TU/e, goed te kunnen ondersteunen, heeft het Pre University College (PUC) in september zo’n veertig à vijftig studentassistenten nodig. “We zoeken studenten die het een uitdaging vinden om scholieren te helpen bij hun studiekeuze.”

In oktober 2007 richtte de TU/e met 26 Brabantse en Limburgse middelbare scholen de zogeheten Bèta Alliantie op; een platform dat ervoor moet zorgen dat het voortgezet onderwijs en het wetenschappelijk onderwijs beter op elkaar gaan aansluiten. Van de deelnemende scholen wordt verwacht dat ze zich actief inzetten voor bijvoorbeeld het gezamenlijk ontwikkelen van lesmodules voor het nieuwe keuzevak ‘Natuur, Leven en Technologie’ (NLT) en voor het vak Wiskunde D, dat specifiek gericht is op bèta-georiënteerde leerlingen.

Mandy Stoop en Josje Knoop coördineren en begeleiden vanuit het Onderwijs en Studenten Service Centrum (STU) van de TU/e alle activiteiten die plaatsvinden onder de paraplu van het Pre University College (PUC). En dat zijn er inmiddels heel wat. Zo is er de collegereeks ‘Op de golven van de wetenschap’, waarbij per opleiding gekeken wordt naar het onderwerp ‘golven’, en het Wortel TU/e-project, om scholieren via internet bij te spijkeren op het wiskundige vlak. Allemaal projecten die vragen om intensieve begeleiding en dus ook om veel mankracht. En het is vooral de mankracht waar het op dit moment aan schort.

“De projecten die we nu al allemaal organiseren zijn een succes, maar wij en de scholen hebben voor het komende jaar een dringende behoefte aan studenten die ons daarbij gaan ondersteunen”, vertelt Stoop. Volgens haar kunnen de studentassistenten op veel gebieden aan de slag. “We zoeken mensen die het leuk vinden om te presenteren, maar ook studenten die goed zijn in het bouwen van een website, of die een paar keer per jaar een dag willen helpen bij een bepaald evenement. Eigenlijk zoeken we rolmodellen. Studenten die aan scholieren kunnen uitleggen wat het is om aan een universiteit te studeren. Hoezeer het verschilt van wat je gewend bent op de middelbare school. Het zou ook goed zijn als er mensen bij zitten die tussentijds hun studiekeuze gewijzigd hebben. Ook van die ervaringen kunnen scholieren een boel leren.”

De initiatieven van het PUC werden voornamelijk betaald uit de subsidiegelden die het Bèta Platform heeft verstrekt, maar dat loopt ten einde. De TU/e en de faculteiten nemen de kosten nu zelf voor hun rekening. Studenten die geïnteresseerd zijn in een studentassistentschap bij het PUC, kunnen contact opnemen met Mandy Stoop of Josje Knoop van het STU./.