“Kijk, dit is nu mijn kindje”

Gotthardtunnel en Zwitserse identiteit

Buitentoernooi Hajraa haalt nat pak

Supersnel draadloos internet voor Auditorium

20 juni 2008 - Het gebied rond de kantine in het Auditorium heeft vanaf volgende maand supersnel draadloos internet. De vier nieuwe 'access points' hebben een gemiddeld bandbreedte die vier zo hoog is als de huidige toegangen. Het zijn echter alleen nieuwe generaties studenten die hier profijt van gaan hebben. De bestaande laptops kunnen niet communiceren met de nieuwe access points, de nieuwe wel.

x2_s.jpg

Het gaat om een proef met de nieuwe standaard IEEE 802.11n. Dienst ICT voert die proef uit in het Auditorium, omdat daar het draadloze netwerk de hoogste belasting heeft. Problemen zijn daarbij nog niet geconstateerd, vertelt GeertJaap Scherpenzeel van dienst ICT. Maar met de groei in gebruik van video via internet is wel te verwachten dat een bottleneck ontstaat in het Auditorium, waar vaak grote aantallen studenten met hun laptop zitten.

ICT hangt voor de proef vier nieuwe access points op in het Auditorium, en eentje bij het Notebook Service Centrum. De nieuwe laptops die na de zomervakantie uitgereikt worden, zijn voorzien van de benodigde kaart en antennes. Deze laptops zijn 'backward compatible', wat wil zeggen dat ze op andere plekken de reeds bestaande, tragere draadloze netwerkverbindingen kunnen gebruiken. De oude netwerkverbindingen blijven gewoon operationeel.

Of het snellere netwerk ook op andere plaatsen zal worden geïnstalleerd, kan Scherpenzeel nog niet zeggen. Er zijn elders nog geen capaciteitsproblemen geconstateerd. De kans dat bestaande laptops later voorzien worden van de snellere verbindingsmogelijkheid, acht hij gering. De apparaten moeten daarvoor niet alleen een andere netwerkkaart, maar ook andere antennes krijgen.

Is het niet gek om te investeren in dure netwerken omdat studenten veel op YouTube rondneuzen? "Er zijn ook steeds meer instructies via video", reageert Scherpenzeel. "En videocolleges, en gebruiksaanwijzingen, en beeldbanken." Met andere woorden: ook voor steeds meer onderwijsdoelen wordt 'video' ingezet. En daar is bandbreedte voor nodig.