Ontwerpen in vier uur

‘Gij zult geen plagiaat plegen’

220V Festival in het Gaslab
TU/e en UvT steken geld in nieuwe rekenmethode
30 oktober 2008 - De TU/e en de Universiteit van Tilburg geven ieder 35.000 euro aan de Stichting Goed Rekenonderwijs voor het ontwikkelen en op de markt brengen van een nieuwe rekenmethode. Zij vinden het noodzakelijk een alternatief te bieden voor de zogeheten ‘realistische rekenmethodes’ die nu domineren in het basisonderwijs.

De Stichting Goed Rekenonderwijs werd vorige maand opgericht om het rekenen van leerlingen te verbeteren door de ontwikkeling en verspreiding van deugdelijk lesmateriaal. “Wij delen de zorg van de initiatiefnemers dat het ‘realistisch rekenen’ er in elk geval toe bijdraagt dat leerlingen bepaalde routinematige rekenvaardigheden onvoldoende beheersen”, licht bestuurswoordvoerder Peter van Dam toe. “Traditionele leermethoden, waarbij bepaalde rekenroutines worden ingeslepen, kunnen helpen dat probleem te verminderen.”

De steun past ook in de context van de projecten die de universiteit al onderneemt onder de vlag van het Pre University College. Het verbeteren van het wiskundeonderwijs op middelbare scholen staat hierbij centraal. Van Dam: “Wij merken al jaren dat veel leerlingen moeite hebben om ons wiskundeonderwijs te volgen. We hebben de indruk dat dit te maken heeft met de ontwikkelingen in het onderwijs de laatste jaren richting het realistisch rekenen.”

Niet enige uitkomst
Volgens prof.dr. Koeno Gravemeijer, hoogleraar Science en Techniek Educatie bij de Eindhoven School of Education, blijkt dit verband echter niet uit onderzoek. “De tegenstanders van realistisch rekenen baseren zich op de resultaten van de Periodieke Peilingen van het Onderwijsniveau door het Cito. Daaruit blijkt dat leerlingen op bepaalde onderdelen, zoals getallen en getalrelaties, schattend rekenen en procenten, beter presteren en op andere onderdelen minder, zoals vermenigvuldigen en delen. Er wordt nu gedaan alsof dat de enige uitkomst van de peiling is.”

De hoogleraar, die bij het Freudenthal Instituut meewerkte aan het ontwikkelen van het ‘realistisch rekenen’, plaatst dan ook vraagtekens bij de actie van het CvB. “Als het een keuze betreft voor ouderwets oefenen, dan denk ik dat er belangrijker zaken zijn om in te investeren. Natuurlijk zijn de signalen vanuit de docenten duidelijk genoeg om te geloven dat er iets mis is, maar de vraag is of je daarom het basisonderwijs op die manier moet veranderen.”/.

Zie ook Vox Academici op pagina 4