Moodboards maken

Women in Science

Bierfiets
Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
TU/e snoeit in aanbod taalcursussen
2 april 2009 - Studenten en medewerkers die een cursus Spaans, Frans of Duits willen volgen, vissen vanaf komend collegejaar op de campus achter het net. Het Centrum voor Communicatie, Taal en Techniek (CTT) van de TU/e moet zich nadrukkelijk gaan richten op Engels, Nederlands en interculturele communicatie, heeft het College van Bestuur besloten. Het CTT is verbolgen over dit besluit.

Het CTT wordt per 1 september onder het Onderwijs en Studenten Service Centrum (STU) van de universiteit geplaatst. Volgens CvB-lid mr. Jo van Ham een logische zet omdat binnen het STU al meer voor met name studenten wordt georganiseerd.

Ook de focus op Engels, Nederlands en interculturele communicatie ligt volgens hem voor de hand. “Voor de TU/e zijn díe zaken in het kader van internationalisering belangrijk. Andere taalcursussen vinden we niet tot het pakket van de universiteit behoren; die kunnen studenten en medewerkers ook aan andere instituten volgen.”

De overgang van het CTT naar STU heeft geen directe personele gevolgen. Wel moet volgens Van Ham worden gekeken naar andere werkzaamheden voor bijvoorbeeld de medewerkers die nu nog cursussen als Frans en Russisch geven.
Volgens het bestuurslid is er geen sprake van een reorganisatie of financiële bezuiniging. Wel moet het instituut binnen een jaar niet meer met centrale middelen, maar uitsluitend nog vanuit de faculteiten worden gefinancierd. Volgens Van Ham gebeurt dit voor een groot deel al, bijvoorbeeld via ECTS-punten voor studenten die een cursus bij het CTT hebben gevolgd, waarvoor de faculteit de rekening krijgt.

Verbolgen
Bij het CTT wordt verbolgen gereageerd op het CvB-besluit, volgens hoofd drs. Monique Bouman gebaseerd op “een notitie waar de honden geen brood van lusten”, bijvoorbeeld omdat de cursusstatistieken uit 2007 zouden zijn afgezet tegen de huidige personele bezetting. In 2007, het jaar waarop het besluit volgens Bouman vooral is gestoeld, namen 1.675 mensen deel aan cursussen van het CTT.

Bouman zegt dat het de CTT-medewerkers niet uitmaakt bij welke afdeling ze horen, “zolang we ons werk maar goed kunnen doen. In onze ogen zijn we prima bezig.” Dat het centrum zich vanaf komend collegejaar alleen nog mag richten op Engels, Nederlands en interculturele communicatie, vindt ze onbegrijpelijk. Vooral de cursus Spaans is met jaarlijks zo’n honderddertig studenten erg populair, benadrukt Bouman. Andere talen, zoals Frans, Russisch, Duits en Italiaans werden volgens haar gegeven bij voldoende deelnemers: “Daar hebben we ons altijd netjes aangepast aan de markt.”

Bouman zegt zich overigens prima te kunnen vinden in het collegebesluit om het centrum over ongeveer een jaar aan een eerste kwaliteitstoets van externe ‘peers’ te onderwerpen. “We zijn altijd prima beoordeeld, hebben altijd een kloppende begroting gemaakt. We hebben niets te verbergen.”/.

Zie ook ‘En ik vind’.