Moodboards maken

Bierfiets
Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
3TU-campagne moet daling studenten Elektrotechniek keren
2 april 2009 - De Elektrotechniekopleidingen van de drie TU’s hebben sinds een paar jaren te kampen met een dalende instroom. Tijd om de handen ineen te slaan en een gezamenlijke campagne te lanceren, vonden de communicatiemedewerkers en de besturen van de opleidingen. De campagne ‘Turn inside out’ is net gestart en moet de aantallen omhoog krijgen.

Michelle Breemans, beleids- en communicatiemedewerker bij TU/e-faculteit Elektrotechniek: “Veel scholieren denken bij Elektrotechniek aan het werk van een monteur. Zowel uit onderzoek van Twente als van Delft onder middelbare scholieren bleek dat de studie vrij onbekend is. In 2005 was de instroom van Elektrotechniek voor de drie TU’s 142 studenten. We streven ernaar om in 2010 circa driehonderd studenten te verwelkomen. De vraag naar elektrotechnici is op het moment ruim vijf keer zo groot als het aanbod.”

Voor het collegejaar 2008/2009 hadden zich 72 eerstejaars studenten aan de TU/e ingeschreven (peildatum 3 oktober 2008). Ter vergelijking: in 2002 hadden zich nog 137 studenten ingeschreven. Tot 2004 kreeg de opleiding nog meer dan honderd aanmeldingen. Daarna zette de daling in.

De communicatiemedewerkers van de verschillende faculteiten staken vorig jaar de koppen bij elkaar. Het resultaat is een gezamenlijke campagne, waarvoor de website www.turninsideout.nl in het leven is geroepen. Daarop wordt onder meer een ‘hip’ elektrotechnisch product -bijvoorbeeld de Wii- doorgelicht. Ook wordt er een lespakket voor middelbare scholieren en docenten samengesteld. “We hopen dat scholieren nu beter zien wat het vakgebied Elektrotechniek precies inhoudt en dat we meer aanmeldingen krijgen”, vertelt Breemans./.