Moodboards maken

Bierfiets
Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
TU/e-teams derde in Urban Challenge
2 april 2009 - Twee teams van TU/e-studenten zijn op een gedeelde derde plaats geëindigd in de Urban Challenge van Cordaid. Opdracht van de wedstrijd, waaraan de TU/e voor het eerst deelnam, was het afvalmanagement in een krottenwijk in Kaapstad te verbeteren.

De Urban Challenge is een initiatief van de Nederlandse ontwikkelingsorganisatie Cordaid. Aan de wedstrijd namen ruim vijftig studenten van verschillende hogescholen, universiteiten en opleidingen deel, verdeeld over tien multidisciplinaire teams. Ook studenten uit Zuid-Afrika waren, veelal via de mail, betrokken. Eén van de juryleden was dr.ir. Peter Erkelens, docent aan de TU/e-faculteit Bouwkunde.

Vanuit de TU/e deden elf studenten mee, verdeeld over drie teams. De twee groepen die een gedeelde derde plek scoorden, richtten zich op het opzetten van een ‘environmental university’ en het recyclen van bouwafval middenin een wijk, om mensen hiermee op te leiden en arbeidsplaatsen te creëren.

Volgens dr.ir. Annelies Balkema van de TU/e-faculteit Industrial Engineering & Innovation Sciences, die de Urban Challenge als vak heeft gedoceerd binnen het certificaatprogramma Technolgy, Development and Globalisation, was de TU/e-delegatie “toch een klein beetje teleurgesteld”. Op het spel stond namelijk een reis naar Kaapstad, waar de winnaars hun projectvoorstel mogen gaan uitvoeren. Met lege handen staan de studenten echter niet; met hun volgens Balkema goed geschreven projectvoorstellen hebben ze in elk geval drie ECTS-studiepunten verdiend.

Waarschijnlijk wordt het vak Urban Challenge in 2010 opnieuw als vak aangeboden voor studenten die geïnteresseerd zijn in ontwikkelingssamenwerking./.