Moodboards maken

Women in Science

Bierfiets
Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Meer stufi naar het buitenland
2 april 2009 - Steeds meer studenten volgen met een Nederlandse studiebeurs een volledige bachelor of masteropleiding in het buitenland. België is verruit het populairst.

Sinds 2007 hebben ook Nederlandse studenten die in het buitenland een volledige studie doen, recht op studiefinanciering. Het aantal studenten dat van die regeling gebruik maakt, neemt toe, maakte Onderwijsminister Ronald Plasterk zaterdag 28 maart bekend. Naar verwachting zijn dat er dit jaar 7.500, duizend meer dan in 2007. België is koploper: volgens het ministerie trekt ongeveer de helft van de studenten naar een Belgische universiteit of hogeschool. Engeland, de Verenigde Staten, Duitsland en de Nederlandse Antillen maken de top vijf compleet.

Opmerkelijk is het grote verschil met de nieuwste data van Nuffic. Volgens de internationaliseringsorganisatie studeerde in 2005-2006 nog ruim het dubbele aantal studenten (14.182) voor een diploma in het buitenland. Een mogelijke verklaring is dat veel van die studenten een opleiding volgen aan een niet-geaccrediteerde instelling, waardoor ze geen recht hebben op studiefinanciering. (HOP)/.