Moodboards maken

Bierfiets
Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Relaxen met nieuwerwetse rozenkrans
2 april 2009 - Even efficiënt tot rust komen vlak voor een belangrijke presentatie, of een moment van spirituele overpeinzing samen met anderen: eerstejaars Industrial Design bogen zich over moderne varianten van de mala, een boeddhistische gebedenketting.
Foto's: Bart van Overbeeke

Boeddhisten gebruiken mala’s al eeuwenlang als hulpmiddel bij meditaties. Ook andere religies kennen dergelijke gebedssnoeren, zoals de katholieke rozenkrans. De mala telt 108 kraaltjes, die onder meer verleden, heden en toekomst symboliseren, die de gebruiker één voor één door zijn vingers laat glijden terwijl hij bij elk kraaltje een mantra uitspreekt.

De eerstejaars kregen de opdracht een moderne variant van de ketting te ontwikkelen. Best een uitdaging, aldus studente Jamie Schouren, niet in de laatste plaats omdat mala’s al eeuwenlang door zoveel mensen worden gebruikt: “Het design is dus blijkbaar prima.” Toch kwamen de drie projectgroepen in zeven weken tot drie nieuwe, uiteenlopende producten. Eén groep ontwierp een moderne mala die werknemers ’s ochtends helpt om rustig op te starten, terwijl ze op de computer hun vaak vaste rijtje websites bezoeken.

De tweede groep rekende af met het doorgaans individuele gebruik van de mala; de studenten ontwierpen een samenstelling van objecten die geluid maken als er iemand op gaat zitten. In het midden licht hierdoor een paal op, steeds verder naarmate meer mensen de objecten eromheen gebruiken.

Schourens groep richtte zich op drukbezette zakenlieden, die doorgaans geen tijd hebben voor een intense yogasessie of diepe meditatie. Het team bedacht een klein apparaatje dat je als het ware kunt verstoppen in je hand, waar een ring met kraaltjes doorheen loopt (foto linksboven). Door de kraaltjes door je vingers te laten gaan, vibreert het apparaatje. De trillingen worden steeds zachter (en stoppen uiteindelijk): “Daardoor voel je jezelf als het ware wegzakken en rustiger worden”, zegt Schouren.

De moderne mala’s zijn te zien in de tijdelijke meditatieruimte op de vierde verdieping van het Hoofdgebouw (afdeling ‘Yellow’). De expositie is donderdag 2 april van 14.00 tot 16.00 uur en vrijdag 3 april van 09.00 tot 11.00 uur te zien.