Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Geen hbo-opleiding Bouwkunde in Eindhoven
10 december 2009 - De opleiding Design & Build die Fontys Hogescholen in september 2010 in Eindhoven wilde starten, is van de baan. Omdat in de regio voldoende soortgelijke opleidingen bestaan, wees het ministerie van Onderwijs het verzoek af. Drie hogescholen (Avans, Zuyd en Arnhem Nijmegen) hadden geprotesteerd tegen de concurrerende opleiding.

Aan de TU/e is Bouwkundedecaan prof.ir. Jan Westra niet rouwig om het bericht. “Ik vind het jammer voor Fontys, ze hebben er veel moeite voor gedaan. Maar voor onze faculteit zijn er geen gevolgen.”

Hij noemt het een interessante vraag of een eventuele hbo-bouwopleiding in Eindhoven de instroom aan de TU/e zou doen toenemen of zou indammen. “Wij hebben voldoende instroom uit de opleidingen in Tilburg, Den Bosch, Breda en Heerlen. Deze hebben de functie van vooropleiding voor onze studenten. Een functie om de onderwijsdruk op het huidige eerste jaar te verminderen, heeft zo’n hbo-opleiding toch niet. Daarvoor zou je instroom moeten verminderen door vwo’ers te laten solliciteren naar een studieplek. Maar in Nederland is vrijheid van onderwijs een groot goed.”

Hoewel de instroom bij Bouwkunde groot is, is een numerus fixus volgens de decaan niet aan de orde. Bij een tandartsenopleiding kun je per tandartsstoel maar een beperkt aantal studenten instrueren, geeft Westra als voorbeeld: “Maar bij Bouwkunde zijn nog altijd voldoende materialen voorhanden. Er moet wel op gelet worden dat er genoeg docenten per student zijn. Maar daar zou een hbo-opleiding in Eindhoven niets aan bijdragen, het is een niet te vergelijken opleiding.”(NS)/.