Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Innovatieve telescoop wint afstudeerprijs
10 december 2009 - Raimondo Cau, alumnus van de TU/e-faculteit Werktuigbouwkunde, heeft op donderdag 3 december de Wim van der Hoek Constructeursprijs (goed voor een bedrag van duizend euro) ontvangen voor zijn afstudeerproject. Cau ontwierp een innovatieve telescoop voor amateurgebruik.

Zijn telescoop is gemakkelijk mee te nemen, omdat hij demonteerbaar is en omdat hij is gemaakt van lichte materialen zoals aluminium en carbonfiber. Door het gebruik van deze materialen en het feit dat de telescoop weinig onderhoud nodig heeft, is hij bovendien niet erg duur, wat ook een voorwaarde was van het project. De afstand waarop men scherp wil zien, is gemakkelijk te bepalen door het gebruik van verschillende spiegels. Volgens Cau is zijn telescoop ondanks de relatief lage kosten beter van kwaliteit dan bestaande commerciële telescopen. De vertekening die normale lenzen vertonen, is bij zijn telescoop twee keer zo klein.

De prijs, genoemd naar emeritus TU/e-hoogleraar Wim van der Hoek, wordt sinds 2006 jaarlijks uitgereikt aan het beste afstudeerwerk van de drie technische universiteiten op het gebied van construeren in de werktuigbouwkunde. Drie van de vier prijzen zijn tot nu toe uitgereikt aan TU/e-studenten.

Ontwikkeling
Cau wist van tevoren niet dat hij de prijs zou krijgen. Hij werd verrast op de Precisiebeurs in Veldhoven. Op dit moment wordt gekeken wie er verder kan gaan met de ontwikkeling van zijn ontwerp. Cau is namelijk zelf de komende vier jaar bezig met zijn promotie bij Werktuigbouwkunde. (SK)/.