Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Unilever-prijs voor onderzoek witte bloedlichaampjes

10 december 2009 - De Turkse ir. Melike Yavuz heeft namens de TU/e de Unilever Research Prize 2009 gekregen. Deze prijs van 2500 euro wordt elk jaar uitgereikt aan een masterstudent van elk van de Nederlandse universiteiten. Yavuz behaalde eerder dit jaar cum laude haar ingenieurstitel aan de faculteit Werktuigbouwkunde. In het kader van de master ‘Computational and Experimental Mechanics’ -waarbij ze voor de keuzevakken gemiddeld een 9,7 haalde- deed ze een afstudeeropdracht bij Philips Research. Hier ontwikkelde ze een micro-fluidisch apparaat voor het bestuderen van de mechanische eigenschappen van witte bloedlichaampjes en hun effect op aderverkalking. Op basis van haar werk heeft Philips een octrooiaanvraag ingediend. Yavuz werkt inmiddels bij Philips Lighting. (TJ)