Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Prijs TU/e voor jonge videokunstenaars
10 december 2009 - De Kunstcommissie van de TU/e gaat in 2010 een prijsvraag uitschrijven voor jonge videokunstenaars. De beste inzending wordt aangekocht en toegevoegd aan de digitale kunstcollectie van de universiteit. Dat liet voorzitter Jouke Post vorige week weten tijdens de presentatie van de film ‘Eindhoven’, het eerste digitale kunstwerk dat de TU/e in haar bestaan heeft aangekocht.

Deelnemers uit Noord-Brabant en het noorden van België kunnen hun afstudeerwerk inzenden. Een selectie daarvan zal worden tentoongesteld aan de universiteit. De winnaar wordt beloond met de aankoop van zijn of haar werk. Post: “Met deze jaarlijkse prijs halen we telkens de nieuwste ideeën op het gebied van digitale kunst binnen.”

De aankoop van de videoproductie ‘Eindhoven’ van kunstenaar Mateusz Herczka is de opmaat tot de aanleg van een digitale kunstcollectie, aldus Post. Hij wil de aangekochte producties graag toegankelijk maken voor medewerkers en studenten. Om dat te realiseren, overweegt de Kunstcommissie de mogelijkheid om de toekomstige videofilms te laten downloaden op desktops en laptops van de TU/e.

De komst van een digitale collectie staat de aankoop van andere kunst niet in de weg, verzekert Post. De universiteit heeft de afgelopen decennia schilderijen, beeldhouwwerken, wand- tapijten en grafieken verzameld en zal dat gewoon voortzetten. (FvO)/.