Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Nieuwe W-hal ‘stijgt met stip’ voor prijs
10 december 2009 - De nieuwe W-hal is getipt voor de gemeentelijke architectuurprijs Dirk Roosenburgprijs. De raadscommissie Ruimtelijke Kwaliteit heeft vorige week besloten om het gebouw een zogeheten ‘stip’ toe te kennen. De W-hal maakt hiermee een reële kans om mee te dingen naar de prijs als het complex over enkele jaren wordt opgeleverd.

Bouwontwerpen krijgen zo’n stip als zij van hoge kwaliteit zijn en de uiteindelijke uitvoering ervan veelbelovend is. Een bouwplan komt daarmee na realisatie in aanmerking voor een nominatie.

Het ontwerp voor de nieuwe W-hal is van ir. Joost Ector, alumnus van de TU/e-faculteit Bouwkunde en mede-eigenaar van architectenbureau Ector Hoogstad. Hij heeft een gebouw ontworpen waarin beeldbepalende elementen van de oude W-hal behouden blijven. Zo blijven de lichte draagconstructie, het kenmerkende daklandschap, de transparante omhulling en het loopbruggenstelsel gehandhaafd.

Belangrijk onderdeel van de nieuwe W-hal is een kubus van vijf verdiepingen, op twintig kolommen uitstijgend boven de rest van het gebouw. Het complex wordt momenteel gesaneerd en begin volgend jaar start de renovatie. Begin 2012 moet het toekomstige onderkomen van onder meer de TU/e-faculteit Wiskunde & Informatica zijn opgeleverd. De Dirk Roosenburgprijs is in 1989 in het leven geroepen door het Eindhovense gemeentebestuur. Het is een onderscheiding voor het best gerealiseerde gebouw in de stad in twee jaar tijd. De laatste vier winnaars waren Vertigo (2003), het appartementencomplex bij het Baekelandplein (2005), jongerencentrum Dynamo (2007) en de verbouwing van de Lichttoren (2009). Dirk Roosenburg was een Nederlandse architect die een flink stempel op Eindhoven heeft gedrukt. Hij ontwierp tijdens het interbellum onder meer bedrijfsgebouwen van Philips en de Witte Dame. (TA)/.