Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Zetelverhouding tussen Groep-één en PF ongewijzigd
10 december 2009 - Ook in 2010 moet de universiteitsraadfractie van de PF opboksen tegen een dubbele overmacht aan zetels van tegenstrever Groep-één. Donderdagmiddag 10 december werd bekend dat de PF bleef steken op drie zetels. Groep-één behield er zes. Maar liefst vijftig procent van de TU/e-studenten bracht deze week zijn stem uit. Voor de personeelsfractie PUR treden drie nieuwe fractieleden aan.

Nic van Kooten, lijsttrekker van de PF, heeft het zichtbaar moeilijk met de stagnatie van zijn groep. In totaal haalde zijn groepering 1237 stemmen binnen, maar daar stonden er 1999 tegenover van Groep-één. Volgens Van Kooten is maar weer eens gebleken dat het moeilijk is om je als partij te onderscheiden op inhoud. “Je ziet ook nu weer dat mensen toch voornamelijk kiezen voor mensen die ze van gezicht kennen”, aldus Van Kooten. Hij moet toegeven dat Groep-één op de vlak uitstekend campagne heeft gevoerd.

In het kamp van de tegenstander heerst enige opluchting dat de overmacht in de U-raad ook voor komend jaar zo groot blijft. Rik Nijhuis, tweede op de lijst na lijsttrekker Elien Bisseling, vond dat ook de PF dit jaar veel inspanning in het campagnevoeren gestoken had. “Daarom bleef het voor ons tot op het eind spannend of we ook dit jaar wel zes zetels zouden behouden. Dat is gelukkig gelukt.”

Dit jaar werden ook nieuwe fractieleden voor de personeelgroepering PUR gekozen. Ook daar was het opkomstpercentage mooi, maar liefst 43 procent van de medewerkers maakte gebruik van de mogelijkheid om op 8 en 9 december te stemmen. In 2010 schuiven drie nieuwe leden aan in de bankjes. José Koelman – van de Heuvel, werkzaam bij het Informatie Expertise Centrum, is één van hen. “Ik ben gevraagd en heb er hard over nagedacht en afgewogen wat het zou betekenen. Maar uiteindelijk heb ik besloten me kandidaat te stellen. Naast dat je hiermee iets kunt betekenen voor de TU/e-gemeenschap zie ik het ook als een verrijking voor mezelf”, aldus het kersverse U-raadslid. (HK)