Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Rector: "BSA-norm mag naar 45 studiepunten"
15 december 2009 - De norm bij het bindend studieadvies, dit jaar voor het eerst van kracht voor eerstejaars aan de TU/e, moet in de toekomst omhoog. Op termijn wil rector magnificus prof.dr.ir. Hans van Duijn de grens verleggen van 30 naar 45 van de 60 studiepunten.

Dat is één van de boodschappen die de rector op de valreep van het jaar kwijt wil aan de TU/e-gemeenschap, vooral aan studenten.
Het is geen optimistische kerstboodschap; Van Duijn, sinds april 2005 rector aan de TU/e, heeft grote moeite met de gemakzuchtige houding van grote groepen studenten aan zijn universiteit. Ze steken volgens hem te weinig uren in hun studie, de rendementen zijn bedroevend laag en vormen een bedreiging voor de TU/e, studentbestuurders leggen zomaar hun studie voor een heel jaar stil en tot academische vorming moet men bijna gedwóngen worden.

In een uitgebreid interview in Cursor 14, die donderdag 17 december verschijnt, pleit de rector voor een strenger regime; dat dient volgens hem het belang van de universiteit en van de student zelf. (HK)

Lees donderdag meer op de middenpagina's in Cursor 14.