Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
ID-studenten slepen ontwerpprijs zwerfafval in de wacht
15 december 2009 - Vier eerstejaars studenten Industrial Design (ID) hebben gisteren, maandag 14 december, de gemeentelijke ontwerpwedstrijd ‘Strijp-S, simply the cleanest’ gewonnen. Hun ontwerp P.I.E.T. is uitgeroepen tot de beste en meest vernieuwende prullenbak om het voormalige Philips-complex Strijp-S schoon te houden.
x7_s.jpg
Het winnende ontwerp P.I.E.T.

Een achtkoppige jury noemt het winnende ontwerp ‘innovatief, esthetisch en een idee met veel potentie’. P.I.E.T. is een prullenbak die op verschillende manieren communiceert met voorbijgangers. Zo licht deze op als mensen passeren, praat met ze en toont zijn emoties doordat zijn ogen van vorm en kleur veranderen.

“Een mooi voorbeeld van persuasive technology en interactie met het publiek. Mensen worden door dit ontwerp echt aangespoord om hun afval in de bak te gooien”, aldus juryvoorzitter Henk Klein Teeselink, projectmanager bij stichting Nederland Schoon. “We zijn er zes weken heel intensief mee bezig geweest. Dit is een geweldige beloning”, reageert Tamara Claessens, één van de bedenkers van P.I.E.T.

Zeven plannen behaalden via twee rondes de finale. Drie daarvan waren afkomstig van ID-studenten. In totaal werden zevenenveertig ideeën ingestuurd. Burgers, professionele ontwerpbureaus en studenten dongen mee. De zeven nominaties blonken uit vanwege een opvallend ontwerp, het gebruik van licht en geluid, duurzaamheid of de communicatie met voorbijgangers.

De TU/e-inzending Philip behaalde een gedeelde tweede plek. Philip is een ijzeren mannetje met een deksel van een prullenbak in zijn hand. Zijn hoofd is een lichtbol, die opschijnt als voorbijgangers rommel in de afvalbak gooien. De derde TU/e-finalist was Litterbulb, een verlichte en zelfvoorzienende prullenbak in de vorm van een gloeilamp.

De capaciteitsgroep Human Technology Interaction van de TU/e-faculteit Industrial Engineering & Innovation Sciences gaat in opdracht van de gemeente onderzoeken of P.I.E.T. mensen er in de praktijk echt van weerhoudt hun afval op straat te gooien. De vakgroep gaat ook prullenbak TRI-XS aan de hand van prototypes op haalbaarheid toetsen. Dit idee van het Belgische ontwerpbureau BAST-Ateljee won de publieksprijs. Wethouder Mary Fiers sluit niet uit dat P.I.E.T. of TRI-XS op meer plaatsen in Eindhoven wordt geplaatst. “Als ze werken, dan zijn het station en winkelcentra ook prima plekken voor deze ontwerpen.”

De gemeente beschouwt het voormalige Philips-complex Strijp-S als ideale proeftuin voor innovatieve projecten. Op het voormalige industrieterrein moeten in de toekomst onder meer appartementen en winkels verrijzen. Voor ‘Strijp-S, simply the cleanest’ is ruim zes euroton uitgetrokken. Aan de ontwerpprijs is geen geldbedrag verbonden. (TA)