Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Brombacher nieuwe decaan Industrial Design
16 december 2009 - Na enige tijd zoeken is de nieuwe decaan voor de faculteit Industrial Design uiteindelijk toch binnen de eigen gelederen gevonden. Over twee maanden neemt prof.dr.ir. Aarnout Brombacher, nu kartrekker van groep Business Process Design, het stokje over van prof.dr.ir. Jeu Schouten, die deze functie sinds de oprichting in september 2001 vervult. Brombacher wil de jonge faculteit verder uitbouwen en het onderwijs nog beter verankeren binnen het onderzoek. x9_s.jpg
Prof.dr.ir. Aarnout Brombacher. Foto: Bart van Overbeeke

In september van dit jaar had zittend decaan Schouten al een stap terug willen doen. Omdat toen nog geen geschikte kandidaat gevonden was, verlengde hij op verzoek van het College van Bestuur zijn decanaat. Over twee maanden is het dan toch zover: Aarnout Brombacher, die in 2007 met zijn vakgroep Quality and Reliability Engineering van de faculteit Technologie Management overstapte naar ID, neemt in maart het roer voor vier jaar over.

Brombacher heeft er veel zin in. “We gaan de komende periode deze jonge faculteit verder uitbouwen. ID is ontstaan uit het onderwijs en na enkele jaren is het onderzoek opgezet. Er waren al groepen actief aan de TU/e die daar goed inpasten. Die zijn inmiddels ook goed geïntegreerd. Het onderzoek willen we nu over de hele breedte van de faculteit uitrollen en dat doen we aan de hand van drie centrale thema’s: ‘Lighting’, ‘Wearable Senses’ en ‘Playful Interaction’. Met deze overkoepelende thema’s voorkomen we dat onze vier onderzoeksgroepen afzonderlijke zuilen worden.“

In april 2010 wordt het onderzoek van ID voor het eerst onder de loep genomen door een visitatiecommissie. Brombacher zegt het met behoorlijk wat vertrouwen tegemoet te zien: “Het is een mooie lakmoesproef voor de faculteit. Enerzijds zal het een stuk erkenning en herkenning opleveren voor ons. Anderzijds gaan we er als jonge faculteit zeker het nodige van leren.”

Dat hij in september niet direct was uitverkoren voor het decanaat, ziet hij niet als een probleem. “Het besturen van zo’n jonge en ambitieuze faculteit brengt ook heel wat verantwoordelijkheid met zich mee. Als je alle eisen waaraan de nieuwe decaan moest voldoen, bij elkaar optelde, zocht men eigenlijk naar een kameel met kieuwen en vleugels. Ik weet me echter gesteund door een groot draagvlak binnen de faculteit van mijn directe collega’s en van het College van Bestuur.” (HK)