“Graag ter plekke invullen.” Dat was het verzoek van Jouke de Boer, Bouwkundestudent aan de TU/e en actievoerder van ROOD. Zijn ervaring is dat wanneer studenten de in te vullen briefkaart mee naar huis nemen, deze onderin de tas blijft liggen. “Er is nog steeds sprake van woningnood onder jongeren”, zegt De Boer.”Hier maken verhuurders misbruik van door een schandalig hoge huur te vragen.” De meest opvallende klacht die De Boer in het Auditorium hoorde, was over een huisbaas die nooit te spreken is. “In dat huis was veel achterstallig onderhoud. Bij een barst in het raam kon de student de eigenaar niet bereiken. Een ander vertelde dat zijn baas geen dubbel glas wilde aanbrengen en adviseerde de verwarming maar hoger te zetten.”
ROOD hoort ook geregeld van internationale studenten die vastzitten aan een jaarcontract voor slechte kamers die zij van tevoren niet hebben kunnen bezichtigen. Niet alleen particuliere huisbazen kunnen worden aangemeld, ook bemiddelaars en corporaties maken kans. Wanneer ROOD eind januari een ‘winnaar’ uitkiest, zal ze nog wel eerst checken of de klacht gegrond is. (NS)/.
Zie huisjesmelkervanhetjaar.nl. |