Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Schrappen taalcursussen jaar uitgesteld
17 december 2009 - De TU/e biedt dit studiejaar nog cursussen Spaans, Duits, Russisch, Frans en Italiaans aan studenten en medewerkers aan. Volgend jaar gaat definitief de stekker uit de taalcursussen. Dat hebben het College van Bestuur en het Onderwijs en Studenten Service Centrum (STU) besloten.

Het College van Bestuur besloot vorig semester om de talen per 1 september 2009 uit het cursusaanbod te schrappen. De focus zou alleen op Engels, Nederlands en interculturele communicatie komen te liggen. Volgens het bestuur zijn die vakken echt van belang in het kader van internationalisering en behoren cursussen als Frans, Spaans of Duits niet tot het pakket van de TU/e.

Deze maatregel is nu vanwege praktische redenen een studiejaar opgeschort. Zo hadden zich al cursisten aangemeld en waren de taalcursussen al volledig opgenomen in het studieprogramma en de studiegids. “Daarbij hadden diverse studenten niveau 1 van een taal behaald en zich ook al ingeschreven voor niveau 2”, aldus Vincent Merk, docent Frans bij het Centrum voor Communicatie, Taal en Techniek (CTT), sinds september onderdeel van het STU.

Het CTT is bezig om de cursussen goed te laten aansluiten op taalprogramma’s van taleninstituten in de regio en de Universiteit van Tilburg (UvT). Duits wordt vanwege een gebrek aan belangstelling feitelijk al niet meer gegeven aan de TU/e. De cursussen Spaans zitten tot het eind van het studiejaar vol. (TA)/.