Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Van drijvend podium naar ambitieus Brainport Paviljoen
17 december 2009 - Wat begon met ideeën voor een drijvend podium voor het lustrumconcert van studentenmuziekvereniging Quadrivium, is inmiddels uitgegroeid tot een ambitieus plan voor het ontwikkelen van een hightech, mobiel paviljoen dat kan worden ingezet bij evenementen. Diverse partijen, waaronder de TU/e en de gemeente Eindhoven, zijn aan het kijken naar de mogelijkheden.

Het idee voor het Brainport Paviljoen is geënt op het Philips Paviljoen, een ontwerp van Le Corbusier en Iannis Xenakis dat in 1958 op de wereldtentoonstelling in Brussel te zien was. Het Brainport Paviljoen moet ‘een showcase voor innovatieve technologie’ worden, dat de ‘nieuwste technologieën op het gebied van licht, geluid en video’ in zich verenigt. Daarnaast moet de constructie makkelijk te vervoeren en snel op te bouwen zijn.

Het initiatief begon als redelijk klein project. Bouwkundestudent en Quadrivium-lid Erik de Jong bedacht vorig jaar samen met Tom Peeters, ook van Quadrivium, dat het leuk zou zijn om bij het 45-jarig bestaan van hun muziekvereniging een concert te geven op de Dommel vanaf een drijvend podium. In overleg met verschillende partijen uit de stad en het bedrijfsleven maakten vijf Bouwkundestudenten een inklapbaar ontwerp dat gebruikt kan worden als podium, maar bijvoorbeeld ook als tribune, waardoor het aantrekkelijk zou zijn voor meerdere partijen.

Volgens Joep Huiskamp, bij het proces betrokken als projectleider ‘Eindhoven Studentenstad’ vanuit de TU/e, heeft het ontwerp echter zoveel potentie dat het beter was om het los te koppelen van het lustrum van Quadrivium. Het is zo’n omvangrijk project geworden, dat het niet voor het lustrumconcert van Quadrivium (in juni 2010) klaar kan zijn. Daar komt bij dat tijdens het ontwerpproces de nieuwe plannen ontstonden voor het Brainport Paviljoen.

Of het systeem van het inklapbare podium gebruikt gaat worden in het ontwerp van het Brainport Paviljoen, is nog niet helemaal duidelijk. Het lijkt zowel Huiskamp als De Jong onwaarschijnlijk dat er twee podiums gerealiseerd gaan worden. Quadrivium is intussen hard bezig om voor haar lustrumconcert een ander podium te regelen. (SK)/.