Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
TU/e bedenkt slimme polsbandjes voor STRP Festival
17 december 2009 - De TU/e heeft samen met Philips polsbandjes met een chip ontwikkeld voor het STRP Festival dat in november 2010 plaatsvindt. Bezoekers kunnen hiermee drank bestellen en indrukken uitwisselen over muziek en kunstwerken.

Het project is tot stand gekomen door inbreng van het ministerie van OCW dat bijna drie euroton beschikbaar stelt. De overheid heeft een subsidieregeling in het leven geroepen voor culturele instellingen die vernieuwend bezig zijn. Onverwachte allianties kunnen zich hiervoor opgeven; in de eerste ronde ging het om 96 aanvragen. Zes daarvan, waaronder het TU/e-project, zijn gehonoreerd met bedragen van bijna twee tot ruim vijf ton.

Volgens de organisatie van het kunst- en technologiefestival STRP past het project uitstekend in de plannen om intensief te gaan samenwerken met de TU/e. Zo is contact opgenomen met choreografe Roos van Berkel, coach aan de faculteit Industrial Design (ID), om een dans te bedenken voor mens en robot (de TUlip van Werktuigbouwkunde). Verder is STRP in gesprek met TU/e-hoogleraar prof.dr. Bert Meijer over een serie lezingen van wetenschappers tijdens het festival en zullen ID-studenten bijdragen aan de festivalbeleving.

Ook vanuit de TU/e wordt toenadering gezocht. De animatiestudio van het Instituut voor Complexe Moleculaire Systemen (ICMS) zoekt creatieve kunstenaars, ontwerpers of wetenschappers die ideeën hebben voor een nieuwe beeldtaal om moleculen te visualiseren. Daarvoor heeft ICMS een oproep geplaatst op de site van het STRP Festival. Veelbelovende ideeën krijgen een plekje op het festival en worden mogelijk in samenwerking met het ICMS verder ontwikkeld. De huidige visuele representaties lopen volgens het ICMS namelijk tegen hun grenzen aan door de complexiteit van de systemen die het instituut onderzoekt. (TJ/FvO)

Zie ook www.strp.nl.