Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Vrouwen aan de top
17 december 2009 - De TU/e zal voortaan minimaal één vrouw opnemen in de benoemingscommissies voor hoogleraren. Dat heeft het College van Bestuur vorige week besloten en afgelopen maandag overlegd met de decanen van de faculteiten. Het is één van de verplichtingen die de universiteit zichzelf heeft opgelegd om het aantal vrouwen in leidinggevende functies flink op te krikken.
Collegevoorzitter ing. Amandus Lundqvist (tweede van rechts op de foto) tekende maandag 14 december namens de TU/e het Charter Talent naar de Top. Dat gebeurde in het bijzijn van drs. Sybilla Dekker (midden op de foto), oud-minister van VROM en voorzitter van de taskforce ‘Vrouwen aan de Top’. De doelstelling van het charter is het bereiken van een verhoogde toestroom, doorstroom en behoud van vrouwelijk talent in Nederlandse (sub)topposities.

In 2013 moet het aantal vrouwelijke hoogleraren aan de TU/e 10 procent bedragen, dat aantal ligt nu nog op 1,6 procent. Ook het aantal vrouwelijke UhD’s moet de komende jaren flink stijgen; van 6 naar 10 procent. Het percentage vrouwelijke UD’s wordt de komende jaren opgevoerd van 17 naar 26 procent en dat van vrouwelijke PhD’s van 27 naar 30 procent.

Het streven is dat iedere faculteit in mei een stappenplan presenteert waarin wordt aangegeven hoe ze deze ambitieuze doelstellingen gaan realiseren. Op dit moment bungelt de TU/e als instelling onderaan de Nederlandse ladder als het gaat om het aantal vrouwen in leidinggevende functies.

Van universitair Nederland hebben alleen Wageningen en de Open Universiteit het charter nog niet ondertekend. Het charter richt zich zowel op het bedrijfsleven als op de overheid. Voor meer informatie zie www.talentnaardetop.nl. (HK/FvO)