Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
TU/e vierde met bacheloropleidingen
17 december 2009 - De TU/e staat op de vierde plaats in de nieuwe Keuzegids Universiteiten. Volgens de gids scoort de Wageningen Universiteit (totaalscore 72) het hoogst met haar bacheloropleidingen, vooral dankzij haar kleinschalige en intensieve onderwijs.

Het zilver is voor het afstandsonderwijs van de Open Universiteit en het brons voor de Universiteit Maastricht. De TU/e en de Radboud Universiteit Nijmegen, als beste ‘brede klassieke universiteit’, staan direct achter Maastricht met een totaalscore van 65.

Anders dan in vorige edities vergelijkt de nieuwe Keuzegids nu eerst alleen de bacheloropleidingen. Er is gekeken naar het aantal contacturen, de werkgroepgrootte, de didactische vaardigheden van docenten, de organisatie en faciliteiten. In januari komt een gids uit met de masteropleidingen.

Grote universiteiten scoren in de nieuwe ranking beduidend minder dan de kleinere. De auteurs van de Keuzegids constateren dat grootschaligheid en kwaliteit blijkbaar niet zo gemakkelijk te combineren zijn. Het minst succesvol is de Vrije Universiteit, met een score van 55. Twente en Delft halen respectievelijk een zesde en dertiende plek met scores van 64 en 57.

De auteurs benadrukken dat er binnen instellingen grote verschillen kunnen bestaan. De ene studie kan geweldig zijn, terwijl aan een andere van alles schort. De Keuzegids biedt daarom ook ranglijstjes per studie. Zie ook www.keuzegids.org. (HOP)/.