Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
TU/e hoopt dat de gemeente spaceboxen zal gedogen
7 januari 2010 - De TU/e vertrouwt erop dat de gemeente na 28 februari de 84 spaceboxen die daar in 2005 geplaatst zijn, zal gedogen, zo laat universiteitssecretaris ir. Harry Roumen weten. Per 1 maart verloopt namelijk de ontheffingsvergunning. Mocht de gemeente toch afzien van verlenging, dan zal er volgens Roumen een periode van maanden zijn om een passende oplossing voor de huidige bewoners te vinden.

x11_s.jpg

Hannie de Groot, woordvoerster van woningverhuurder Vestide, exploitant van de spaceboxen, laat weten dat er op dit moment nog zestig bewoners zitten in de 84 tijdelijke wooneenheden aan de oever van de Dommel. Mocht Vestide de spaceboxen toch moeten verwijderen, dan zal er een goed gesprek met de bewoners plaatsvinden. De Groot: “We inventariseren dan hun woonwensen en kijken hoe wij daar gehoor aan kunnen geven.” Het overgrote deel van de bewoners bestaat uit buitenlandse studenten en promovendi, de zogeheten shortstayers. Slechts zes Nederlandse studenten maken ook gebruik van de spaceboxen.

Ir. Harry Roumen verwacht dat het niet tot een verhuizing zal komen. “We hebben er een goed vertrouwen in dat de gemeente de spaceboxen na februari zal gedogen.  Gisteren, 6 januari, hebben bestuurders van de TU/e en Vestide er nog met elkaar over gesproken en we hebben ook overleg met de gemeente. Medio januari zullen we de bewoners de situatie uitleggen. Niemand is erbij gebaat om de spaceboxen nu op te heffen. In de Eindhovense gemeenteraad heeft ook de PvdA-fractie er schriftelijke vragen over gesteld aan B&W.” Roumen en Vestide hopen dat de spaceboxen kunnen blijven staan totdat op het terrein permanente bewoning is gerealiseerd. “In het bestemmingsplan voor ons terrein moet daarvoor dan ook een woonfunctie worden opgenomen”, aldus Roumen.

Mocht de gemeente toch afzien van het gedogen van de bestaande situatie, dan zal er ruim de tijd genomen worden om de bewoners fatsoenlijk te kunnen herhuisvesten, aldus Roumen. Vestide-woordvoerster De Groot voorziet geen problemen om dat gerealiseerd te krijgen.