De luchtfoto laat de situatie zien op 21 december 2009. Op dit moment zijn de wegen redelijk schoon. De hoofdwegen zijn 18 maal gestrooid en vier maal geveegd door Van Gansewinkel. Hun zoutstrooiers worden automatisch ingezet na een melding van een landelijke weerdienst.
De kleinere paden vallen onder verantwoordelijkheid van ISS Landscaping. Dit onderhoudsbedrijf heeft met eigen materieel twintig ton zout gestrooid. Dat lag al drie jaar als voorraad in het Werfgebouw. Op 7 januari 2010 was het op. Vandaag komt een nieuwe lading van twee ton, dat moet voldoende zijn voor een halve week. Thijs Mooren, coördinator terreintechniek van de TU/e, houdt rekening met de sneeuwverwachting van komend weekend. “Ik wil geen grote voorraad aanleggen. Het is voordeliger om dat in de zomer te doen. Voor nu heb ik de garantie dat ik volgende week kan bijbestellen.”
Op het Limbopad en de houten trappen is overigens geen zout gestrooid. Daar is een ander dooimiddel ingezet. Het is milieuvriendelijker en duurder maar vooral minder agressief. “Het Limbopad is van beton, daar bijt het zout zo in. Dit chemische middel zorgt ook dat het vriespunt omlaag gaat. We hebben 750 kilo gebruikt.”. Vandaag komt Moorens bestelling van 250 kilo binnen. (NS) |