Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Glazen Studentenhuis vooral leuk voor bewoners
22 december 2009 - Aan de voet van de Catharinakerk staat sinds vrijdag 18 december een vierkante tent met drie glazen wanden. Daar doorheen kun je zes Eindhovense studenten ‘in actie’ zien, honderd uur lang. Ze hebben lol, drinken bier en water en eten een fastfoodmaaltijd per etmaal. Ook draaien ze verzoeknummers en hangen jassen op van uitgaanspubliek. Daar vragen ze geld voor en dat gaat naar 3FM Serious Request. Eindbestemming: het Rode Kruis in actie tegen malaria. x6_s.jpg
Foto: Bart van Overbeeke

In de omgeving van de Catharinakerk klinkt het deze dagen anders dan anders. Tussen elf en vijf uur overdag hoor je in alle richtingen popmuziek en lokkende stemmen van studenten. “Kom op, vraag een plaatje aan voor het goede doel. Mevrouw, hebt u een donatie voor het Rode Kruis? Meneer met de Wii-tas, u kunt vast wel wat kleingeld missen.”

Op maandagmiddag is de tussenstand 5.708,49 euro. Daarin zit ook 2.500 euro van de gemeente. De opgesloten studenten hebben zelf geen uitgaven. De tent is gebouwd op kosten van Eindhoven Winterstad, het bier levert initiatiefnemer Compositum (de koepel van Eindhovene studentengezelligheidsverenigingen) en de pizza’s en wokmaaltijd worden gebracht door ondernemers in de buurt.

In een zijdeur is een brievenbus gezaagd. Het geld dat door de gleuf naar binnen komt, valt in een grote oranje boodschappentas. Daar komt een warm ingepakte man: een briefje van tien. Een minuut later nog zo’n briefje van twee mevrouwen.

Vrienden van Demos-lid Kartsen Nilsen, die in het huis zit, rammelen op straat met een collectebus. Even is er een probleempje om de bus te openen. Maar Jelmer Jacobs van het Eindhovens Studenten Corps weet er wel raad mee; hij haalt het handvat eraf en kijkt in de bus. “Ik schat dat er vijftig of zestig euro in zit.”

De studentenactie wordt niet alom gerespecteerd. Op de site van het Eindhovens Dagblad staan reacties die het eten van fastfood en het drinken van bier afwijzen. Nilsen vindt dat flauw: “Het is jammer dat mensen snel negatief zijn. Wij doen het op onze manier. Die mensen kunnen in plaats van kritiek leveren beter zelf iets doen.” (NS)