Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar

TU/e scoort weer goed bij STW

6 januari 2010 - De TU/e heeft drie Valorisation Grants van elk twee euroton binnengehaald. Naast deze zogeheten tweede fase Grants van Technologiestichting STW, bedoeld om een bedrijfje te beginnen op basis van een technische vinding, gingen er ook twee STW-subsidies van 25.000 voor een haalbaarheidsstudie naar de TU/e. In totaal sleepte de universiteit zo’n veertig procent van het beschikbare subsidiegeld binnen.

x9_s.jpg
De intelligente lamp van Philip Ross.
Foto: Mascha Reek.

Bij de vorige ronde van de Valorisation Grants, een half jaar geleden, scoorde de TU/e nog meer dan tachtig procent. Die prestatie was niet te overtreffen, zegt ir. Bart de Jong van het Innovation Lab, dat de aanvragers ondersteunt. “Maar ook deze score is alleszins redelijk. We hebben drie van de zes tweede fase Grants gekregen. Dus dat is gewoon goed. Bij de eerste fase Grants scoren we wel iets minder, twee uit een totaal van vijftien.” De TU/e mikt dan ook hoog: in totaal diende de TU/e slechts vijf aanvragen in voor haalbaarheidsstudies tegen acht aanvragen voor de veel schaarsere tweede fase Valorisation Grants.

Dr.ir. Philip Ross, sinds vorig jaar universitair docent bij de faculteit Industrial Design, kreeg de STW-subsidie van 200.000 euro om een intelligente ledlamp op de markt te brengen. De interactieve lamp, Scoop genaamd, is door Ross tijdens zijn promotieonderzoek ontwikkeld en wordt bediend door intuïtieve gebaren in plaats van knoppen; je kunt het licht als het ware ‘vastpakken’ en naar de juiste locatie op de boogvormige lamp leiden. “Op de bediening van de lamp hebben we patent aangevraagd en vervolgens zijn we gaan kijken of we de Scoop tot een marktklaar product konden uitwerken”, vertelt Ross. Zijn aanvraag voor een eerste fase Valorisation Grant (bedoeld voor een haalbaarheidsstudie) werd vorig jaar door STW als beste beoordeeld. Met de tweede fase Grant richt Ross met zakenpartner ir. Kamiel de Leur een bedrijf op, Aesthetic Interactions BV, dat aan de slag gaat aan met het maken van een aantal nieuwe prototypes: “De elektronica zit nu nog in een kastje onder de lamp; die willen we volledig in de lamp integreren, daarvoor is een flinke investering nodig. En daarnaast richten we ons ook op andere innovaties met een focus op interactie. Het is namelijk niet verstandig om je slechts op één product te richten.”

De overige tweede fase Valorisation Grants van twee ton gingen naar aanvragers prof.dr.ir. Bart ter Haar Romenij (Biomedische Technologie) voor de ontwikkeling van de beeldverbeteringstechniek voor medische afbeeldingen ‘Line Enhancement and Detection Using Orientation Scores’ (LEDOS), en naar prof.dr.ir. Jaap Schouten (Scheikundige Technologie) namens Flowid, dat vanuit het Matrixgebouw microreactortechnologie levert voor de chemische en farmaceutische industrie. (TJ)