spacer.png, 0 kB
Volg Cursor via Twitter Volg Cursor via Facebook Cursor RSS feed
spacer.png, 0 kB

spacer.png, 0 kB


“Het CACC-systeem is bedoeld om de doorstroom op de weg te verbeteren”
Cursor in PDF formaatCursor als PDF
Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
PrintE-mail Tweet dit artikel Deel dit artikel op Facebook

Als alle auto's worden uitgerust met een automatisch volgsysteem, kan dat heel wat files voorkomen. Veel opstoppingen ontstaan namelijk simpelweg doordat bestuurders allemaal net wat harder op hun rem trappen dan hun voorgangers. Het Cooperative Adaptive Cruise Control (CACC)-systeem van afstudeerder René Vugts kan dat probleem uit de wereld helpen.

Voor comfortabel rijden zijn veel auto's al uitgerust met Adaptive Cruise Control (ACC). Zulke auto's reageren op de bewegingen van de voorligger en houden automatisch afstand. Het CACC-systeem dat René Vugts ontwikkelde voor TNO Automotive, gaat nog een stapje verder: de auto's houden elkaar in de gaten middels een draadloos communicatiesysteem. Zodra iemand op de rem trapt of juist gas geeft, ontvangt de achterliggende auto een signaal. Deze heeft aan de bumperzijde bovendien een radarsysteem dat de snelheid en de afstand tussen de auto's berekent. Op grond van beide systemen kan de achterligger razendsnel reageren op zijn voorligger, om precies te zijn binnen zestig milliseconden. Ter vergelijking: u mag al blij zijn als u zelf binnen anderhalve seconde reageert.

“Het CACC-systeem is bedoeld om de doorstroom op de weg te verbeteren”, zegt Vugts. “Iedereen zou op praktisch hetzelfde moment kunnen optrekken bij groen licht, in plaats van een voor een. Al sinds de jaren zestig wordt hierover nagedacht. De basistechnologieën bestaan al lang.”

Eén van de struikelblokken bij de invoering van CACC-systemen is dat ze pas echt goed werken als alle voertuigen ermee zijn uitgerust. Vooral complexere systemen kampen met dit probleem. “Ik wilde daarom een eenvoudig systeem bedenken dat snel op de markt te brengen is”, zegt Vugts. “Mijn systeem communiceert alleen met de directe voorligger. En het werkt óók als andere auto's er niet mee zijn uitgerust.”

Dat wil zeggen: wanneer de voorligger niets communiceert, werkt de radar aan de bumperzijde nog altijd als een gebruikelijk ACC-systeem. Dat berekent de benodigde versnelling op grond van de gemeten afstand en de snelheid van de eigen auto. Is de voorligger wél voorzien van een CACC-systeem, dan wordt de extra informatie over remmen en versnellen in dat rekensommetje verwerkt.

“Door die scheiding van de twee systemen is het geen grote stap om mijn systeem in te passen in allerlei voertuigen”, zegt Vugts. “Autofabrikanten die hun voertuigen al voorzien van een ACC-systeem, hoeven alleen het CACC-gedeelte toe te voegen.” Marktklaar is het systeem nog niet, maar de eerste testen zijn veelbelovend. Zie ook YouTube, zoekterm ‘CACC string stability tests’.

Tekst: Enith Vlooswijk
Fotomontage: Rien Meulman


Heeft u tips voor deze serie; mail ze dan naar cursor@tue.nl .