Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Laatste nieuwjaarsrede Lundqvist: optimisme na lastig jaar
14 januari 2009 - De TU/e heeft afgelopen jaar met de Kenniswerkersregeling alert gereageerd op de crisis. Dat stelde collegevoorzitter ing. Amandus Lundqvist maandag 4 januari in zijn achtste en tevens laatste nieuwjaarsrede aan de TU/e. Lundqvist sprak over een lastig 2009. Voor 2010 verwacht hij een terugloop van de overheidsfinanciering, maar de sluitende begroting die de universiteit ook voor dit jaar wist te presenteren, stemt hem desondanks positief.
Ing. Amandus Lundqvist tijdens zijn laatste nieuwsjaarstoespraak aan de TU/e. Foto: Bart van Overbeeke

Een lastig jaar was het geweest voor een hightech ecosysteem als dat van Zuidoost-Brabant, zo vertelde Lundqvist aan het begin van zijn toespraak bij de nieuwjaarsreceptie in het Auditorium. De Kenniswerkersregeling, bedacht door de TU/e, TNO en Brainport, heeft er echter voor gezorgd dat belangrijk technisch potentieel behouden bleef voor de regio, “zodat men bij een herstel ook weer sneller uit de put kan klauteren”, zo hield Lundqvist zijn toehoorders voor. Vooral de TU/e heeft in samenwerking met het bedrijfsleven veel projecten onder haar hoede genomen en heeft ook tachtig jonge onderzoekers aan de wetenschappelijke staf kunnen toevoegen, aldus de voorzitter.

Ook over het arbeidsperspectief van de afstudeerders van de TU/e en over de inkomsten uit de tweede en derde geldstroom is hij nog steeds positief. “We koersen weer af op een nul-plusbegroting, wat wil zeggen dat we enkele miljoenen overhouden. Dat geeft rust in de organisatie en maakt dat je je volledig kunt richten op de primaire taken onderwijs, onderzoek en valorisatie. We hoeven in 2010 geen energie te steken in reorganisaties en moeten niet allerlei draconische maatregelen nemen om de begroting op orde te krijgen. Ook de faculteiten moeten op nul uitkomen, maar als dat door omstandigheden niet helemaal lukt, kunnen we het nog goed maken.”

Er was ook lof voor het binnenhalen van twee projecten bij het in 2008 opgerichte Europese Instituut voor Innovatie en Technologie (EIT). De TU/e gaat met partners uit de universitaire wereld en het bedrijfsleven onderzoek doen op de gebieden ict en duurzame energie.

Voor dit jaar stipte de voorzitter onder meer de bouw van de nieuwe W-hal aan (“we gaan er niet meer over praten, maar het nu echt máken”), de start van een Graduate School in september en de verdere krachtenbundeling in 3TU-verband. (HK)/.