Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
TU/e succesvol bij eerste projecten EIT
14 januari 2009 - Van de miljoenen die het in 2008 opgerichte Europese Instituut voor Innovatie en Technologie (EIT) gaat verdelen over drie zogeheten Knowledge and Innovation Communities (KIC’s) zal ook de TU/e profiteren. Bij twee KIC’s, die voor duurzame energie en voor ict, is de TU/e betrokken.

Het onderzoek van TU/e naar duurzame energie kan vanaf dit jaar rekenen op financiële steun van het EIT in Boedapest. Het EIT gaat jaarlijks 20 tot 25 miljoen euro bijdragen aan het samenwerkingsverband InnoEnergy dat zes Europese technologiecentra hebben opgezet en waarvan de TU/e er één samen met KU Leuven zal bezetten. Volgens prof.dr.ir. Jan Blom, emeritus-hoogleraar elektrische energiesystemen van de TU/e, mikken de Europese partners op een totale omzet van honderd miljoen euro per jaar. Blom is de beoogde manager van de co-locatie voor de Benelux, die wordt gevestigd in Eindhoven. Hij en zijn staf zullen vanuit de ‘hoofdzetel’ van de Benelux het publiek-private project coördineren. Want behalve de TU/e, TNO, de KU Leuven en de Vlaamse Instelling voor Technologisch Onderzoek (Vito) doen ook Nederlandse en Belgische bedrijven en business schools mee waaronder Philips, ECN, Eandis, IMEC, Elia, NXP, Exendis en het Energy Delta Institute. Blom heeft verder een financiële toezegging binnen van de provincie Noord-Brabant en hoopt ook op steun vanuit Den Haag.

De co-locatie voor de Benelux gaat zich richten op duurzame energie voor gebouwen en steden. De TU/e zal ook een bijdrage leveren op het gebied van biomassa, kernfusie en zonne-energie.

ICT Labs
Aan de andere KIC, ICT Labs, doneert EIT vanaf dit jaar jaarlijks 22 miljoen. Het consortium van technische universiteiten, bedrijven en onderzoekscentra in Nederland, Zweden, Finland, Duitsland en Frankrijk werd uitverkoren om Europa een leidende rol te bezorgen in de informatie- en communicatietechnologie. ICT Labs telt vijf locaties: in Berlijn, Helsinki, Parijs, Stockholm en de High Tech Campus in Eindhoven. De Nederlandse partners zijn Philips, Novay en het Nederlands Instituut voor Research naar ICT (NIRICT), waarin de drie TU’s hun ict-onderzoek hebben ondergebracht. De coördinatie van de Nederlandse bijdrage is in handen van de Twentse hoogleraar Peter Apers. Hoe hoog de exacte bijdrage van het EIT wordt, hangt af van het bedrag dat de Europese partners kunnen samenbrengen. Volgens prof.dr. Jos Baeten, vicedecaan van Wiskunde en Informatica, zal dat waarschijnlijk tussen de zeventig en tachtig miljoen euro liggen. Met de bijdrage van het EIT komt de totale omzet jaarlijks neer op ongeveer honderd miljoen euro. Met dat bedrag zullen innovaties in de ict sneller tot stand komen, zodat de tijd tussen innovatie en verkoop op de markt sterk wordt verkort. De focus van het Nederlandse aandeel zal liggen op gezondheid en welzijn. Daarbij zal academische kennis worden gecombineerd met diepgaand onderzoek, ontwikkeling en innovatie door het bedrijfsleven. (FvO)/.