Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Steef Blok nieuwe directeur Innovation Lab
14 januari 2009 - De huidige directeur van het Technology Transfer Office (TTO) van de Vrije Universiteit Amsterdam, drs. Steef Blok, wordt per 1 april de nieuwe directeur van het Innovation Lab van de TU/e. Hij volgt Wim Bens op, die op die datum als algemeen directeur aantreedt bij het logistiek topinstituut Dinalog in Breda.

Blok studeerde bedrijfseconomie aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam en heeft aan die universiteit ook diverse functies vervuld, waaronder die van directeur van het TTO van de Erasmus Medisch Centrum. Sinds twee jaar is hij actief als directeur van het TTO van de VU en van het VU medisch centrum.

Blok werd gevraagd voor zijn nieuwe functie en ziet het als een voorrecht om in Eindhoven aan de slag te kunnen gaan. “Binnen Nederland wordt de Eindhovense aanpak betreffende de transfer van universitaire kennis gezien als hét voorbeeld zoals het zou moeten. Dat het College van Bestuur dit streven al lange tijd zeer actief ondersteunt, is daarbij van groot belang”, aldus Blok. De komende jaren zal hij zich vooral inspannen om kennisvalorisatie nog sterker in te bedden binnen de faculteiten. “Daarbij zullen we ze op allerlei manieren ondersteunen, maar uiteindelijk moet het wel daar gaan plaatsvinden. Dat proces zal ongetwijfeld nog veel bloed, zweet en tranen kosten” Ook de technostarters hebben Bloks speciale aandacht. “We moeten ons inspannen om er geregeld enkelen naar de markt te krijgen.”

Blok is zelf aandeelhouder in onder meer twee campings, een hotel en drie restaurants. “Deze ondernemingen heb ik zelf opgezet, maar ik bemoei me er verder niet actief mee. Ze worden beheerd door mijn twee kinderen en door enkele directeuren.” (HK)/.