Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Robots leren wereldwijd van elkaar door database
14 januari 2009 - Deze week gaat RoboEarth van start, een door de TU/e geleid project dat ervoor moet zorgen dat robots in de industrie en de zorg van elkaar kunnen leren en zich zo veel sneller nieuwe handelingen eigen kunnen maken. Hiertoe wordt een wereldwijde database opgezet waaruit nieuw geleerde handelingen kunnen worden gedownload. In het project, met een budget van 5,6 miljoen euro, werken zes Europese partners de komende vier jaar samen.

“In nieuwe omgevingen moeten robots nu nog iedere keer opnieuw het wiel uitvinden”, zegt projectleider dr.ir. René van de Molengraft van de faculteit Werktuigbouwkunde. “In project RoboEarth ontwikkelen we een soort world wide web voor robots, waarin ze elke taak en handeling kunnen opslaan die ze hebben geleerd. Hierdoor hoeven andere robots, waar dan ook ter wereld, deze taken zelf niet meer te leren. Daardoor zullen robots zich veel sneller nieuwe handelingen eigen kunnen maken.”

Eén van de uitdagingen van de 21ste eeuw is het ontwikkelen van robots die zich in de menselijke wereld kunnen bewegen, en er taken kunnen uitvoeren die nut hebben voor de maatschappij, zoals in de ouderenzorg. Robots kunnen echter nog niet zelfstandig reageren op nieuwe situaties. Elke taak die de robot uitvoert, is van tevoren door mensen ingeprogrammeerd. Er is geen collectief, wereldwijd geheugen waar robots uit kunnen putten om hun taak bijvoorbeeld in een nieuwe omgeving uit te kunnen voeren. Maar daar komt met RoboEarth nu dus verandering in. Dit moet er toe leiden dat iemand in Eindhoven een taak voor zijn robot kan downloaden die een gebruiker in Rio de Janeiro, in het bezit van een identieke robot, aan zijn mechanische huishoudhulpje heeft geleerd.

Het team wordt zoals gezegd geleid door de TU/e. Andere deelnemers zijn de Universität Stuttgart, de ETH Zürich, de Universidad de Zaragoza, de Technische Universität München en Philips Applied Technologies. Het team gaat zes demo’s maken, die het gebruik van RoboEarth zullen demonstreren; onder andere een robot die in een ziekenhuis de patiënten een drankje kan aanbieden, en een systeem dat zal laten zien hoe de opgedane kennis van robot A de prestaties van robot B verbetert. (TJ)/.