Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar

ICTheek winnaar eerste TU/e Puzzle Hunt

15 januari 2010- Een klein wit potje dat verstopt zat achter de verlichting boven een nooddeur was het voorwerp waar vijftien teams in december dagenlang naar op zoek zijn geweest. De eerste TU/e Puzzel Hunt is achter de rug en zowel de deelnemers als organisator Stack hebben een hoop lol gehad. Tot winnaar is uitgeroepen: ICTheek & WTB.

x2_s.jpg
De verstopplek van de trofee. Foto: Stack

Computervereniging Stack heeft een puzzel gemaakt in navolging van de MIT Mystery Hunt. Door het oplossen van twintig, ook in Cursor gepubliceerde, raadsels zou het mogelijk zijn de verstopplek van een object te ontdekken. Dat is helaas geen van de vijftien teams gelukt. Hoewel de vier leden van ICTheek&WTB alle problemen goed hadden opgelost, maakte verkeerd knip- en plakwerk dat ze de foute kant op gingen. Letterlijk, zij hebben zelfs gezocht op de Prof. Dorgelolaan. Maar Stack is trots op hen en reikte ze de hoofdprijs uit, een Playstation 3.

Dat gebeurde onder grote belangstelling in het Stacklokaal op dinsdag 12 januari. TU/e-alumnus Angelo Wentzler gaf toelichting op de oplossingen. Hij legde uit waarom er bij enkele puzzels de rare eenheid Smoot is gebruikt. “De Smoot is een eenheid die op MIT is ontstaan als studentengrap - als ontgroening moest een stel studenten een brug opmeten met medestudent Smoot als lineaal. De heer Smoot was 5 voet 7 lang en is fysiek over de brug gedragen terwijl er streepjes op de brug gezet werden. Nog steeds worden periodiek de maatstreepjes op de brug bijgewerkt. Wij hebben deze eenheid als knipoog naar MIT gebruikt.”

Wentzler noemt de deelname boven verwachting en denkt dat de moeilijkheidsgraad precies goed is, gezien de hoge scores.
“De puzzel was in het Engels opgesteld om exchange students niet uit te sluiten. Toch waren er alleen Nederlandstalige deelnemers, al zijn er wel Chinese en Japanse studenten ingeschakeld voor raadsel 6.” Stack is van plan volgend jaar weer een hunt te organiseren.

Op de tweede en derde plaats zijn respectievelijk de teams Pael en Simon Stevin geëindigd met beide achttien goede antwoorden.  De complete oplossing en een logboek van de jacht zijn hier te zien. (NS)