Rutten ziet de tocht in de -via Marktplaats gescoorde- Mercedes 240D uit 1974 met vertrouwen tegemoet. Ze verwacht over twee maanden haar rijbewijs te halen: “Om echt ervaring op de weg op te doen, moet je rijden - daar is dit perfect voor”. Ze vormt een team met Manon Deijkers, die sinds haar vakantie in Marokko wel meer van het continent wil zien - en er blijkbaar alle vertrouwen in heeft dat ze het stuur straks best ook eens aan Rutten kan overdragen.
De dames staan wekelijks achter de tap van ‘hun’ SkyBar, net als Tom Wijnen en Joeri Bollen die het tweede CHEOPS-team vormen. De heren gaan de uitdaging aan in een Mercedes 200 uit 1969: een oude roestbak met nogal wat mankementen, die volgens het ambitieuze duo de komende tijd wordt omgetoverd tot ‘een heuse klassebak’.
Overigens gaat het bij de Amsterdam Dakar Challenge, die een kleine drie weken duurt, niet om het neerzetten van de snelste tijd; de winst zit ‘m volgens de organisatie in de opbrengst voor diverse goede doelen en, voor de deelnemers, in de sterke verhalen die ze na afloop rijker zijn. In Afrika doen de deelnemers trouwens afstand van hun vehikels, die daar worden geveild voor het goede doel.
Benefietavond
In het Gaslab hielden de Bouwkundestudenten dinsdagavond 18 mei een muzikale benefietavond, die een kleine vijftienhonderd euro opbracht. Een soort startkapitaal voor het avontuur, dat per team naar schatting zo’n vier- tot vijfduizend euro kost. De rest hopen de teams bij elkaar te sprokkelen via donateurs, desnoods aangevuld met geld van de eigen spaarrekening.
Daarnaast hopen ze zoveel mogelijk sponsors te vinden om de kas van het goede doel te spekken.
Eind 2008 namen ook al vier TU/e’ers, studenten Werktuigbouwkunde, deel aan de Amsterdam Dakar Challenge. Waarschijnlijks is CHEOPS komend najaar overigens niet met twee, maar met drie teams vertegenwoordigd. Een oud-studiegenoot, inmiddels studerend in Nijmegen, schrijft zich naar verwachting met een partner ook in voor de challenge. (MvdV)/.
Volg de teams op cheopsgoesdakar.nl |