Vraagstuk vrouwen blijft wringen

Han Konings
    Het Vincent van Gogh University College. Laat het gerust even op u inwerken, ik moest er ook aan wennen. Wat ga je hier in godsnaam studeren? Kunstgeschiedenis, of iets dat samenhangt met psychische stoornissen? Of wellicht iets agrarisch, met betrekking tot het telen van zonnebloemen en aardappelen? Helemaal fout! Binnen dit College gaan Eindhoven en Tilburg hun creatieve, didactische krachten bundelen. Van Gogh als oermodel van de Brabantse creativiteit. Toegegeven, ik was er ook niet een-twee-drie opgekomen.
    TU/e en UvT vragen vijftig miljoen voor gezamenlijk University College
    18 november 2010 - De grote Brabantse hogescholen en de twee Brabantse universiteiten gaan samenwerken om de economische groei te stimuleren. Saillant onderdeel uit hun plan: de TU/e wil samen met de Universiteit van Tilburg (UvT) een University College opzetten.

De ruzie tussen de TU/e en de Universi-teit Maastricht (UM) over het Science College van de UM is nauwelijks weggeëbd, of de Eindhovense universiteit maakt bekend samen met de UvT een University College te willen beginnen. Het beoogde College, dat getooid zal worden met de naam Vincent van Gogh University College, gaat ‘een brede internationale en Engelstalige bacheloroplei-ding in Liberal Arts & Sciences verzorgen in een uitdagende academische vormingscontext’.

Dit staat te lezen in het Hoger Onder-wijsdocument Brabant, dat diverse hogescholen samen met de TU/e en de UvT vorige week aanboden aan het provinciebestuur. Het moet één College worden met twee vestigingsplaatsen, die elk hun specifieke inkleuring hebben: science/engineering aan de TU/e en social sciences/humanities aan de UvT. De instellingen denken er vijftig miljoen euro voor nodig te hebben.

CvB-lid mr. Jo van Ham beaamt dat het zeer nadrukkelijk de bedoeling is aan beide instellingen een eigen College te beginnen. “We kunnen over en weer van elkaars sterktes en expertises gebruik maken”, aldus Van Ham. “Zo zal in het onderwijsprogramma van het Eindhovense College ook aandacht zijn voor sociale wetenschappen en psychologie.”

Bij de zoektocht naar een passende naam voor het gezamenlijke College is men volgens het plan uitgekomen bij een Brabander die internationaal model staat voor creativiteit: Vincent van Gogh.

In het plan worden voor de TU/e verder nog diverse initiatieven genoemd op het gebied van automotive, zoals de start van de bacheloropleiding Automotive Systems Engineering (ASE). Deze opleiding zou deels verzorgd kunnen worden op de High Tech Automotive Campus (HTAC) in Helmond en deels op de campus in Eindhoven. ASE wordt vergeleken met de brede bachelor Lucht- en Ruimtevaart van de TU Delft. De TU/e en Fontys willen op het gebied van onderzoek de krachten bundelen om tot een gezamenlijke onderzoeksagenda te komen. Voor de uitvoering van alle plannen denken de instellingen 250 miljoen euro nodig te hebben. (HK)

The bigger Brabant colleges and the two Brabant universities will join forces in order to stimulate economic growth. Last week, they offered a united plan to the Board of the Provincial Executive of North-Brabant. Remarkable content: TU/e and Tilburg University (UvT) want to set up a University College together.