Vraagstuk vrouwen blijft wringen
    ‘Onderneem vanuit het hart’
    18 november 2010 - Het starten van een eigen bedrijf vraagt nadrukkelijke extra inspanning, hield Humberto Tan zijn gehoor voor op de congresdag ‘Get Started’. Maar bovenal moet je beslissingen nemen vanuit je hart, aldus de radio- en tv-presentator, tevens eigenaar van een kledinglijn. Televisiecollega en advocaat Prem Radhakishun gaf een praktische tip: “Verdien je geld voor je het uitgeeft”.
    Prem Radhakishun. Foto | Bart van Overbeeke

Tweehonderdvijftig studenten en honderd ondernemers kwamen op dinsdag 16 november naar het Philips Stadion om tips te krijgen voor het starten van een eigen bedrijf. ‘Get started’ maakt deel uit van de Brainport Entrepreneurship Week en is georganiseerd door studievereniging Industria en het Brabant Center of Entrepreneurship.

Jeroen den Hollander, student Technische Bedrijfskunde, is gekomen met een persoonlijke vraag: “Ik zit in een spagaat: hoe kun je met een blanco ziel, oftewel zonder ervaring, goed overkomen bij een toekomstige klant?”. Meerdere ondernemers geven hem antwoord. Zijn eindconclusie na alle gesprekken heeft vier letters: ‘doen!’.

De meeste deelnemers dragen gestreken overhemden en hun haren zijn pas geknipt. Radhakishun, ‘opzettelijk onaangepast gekleed’, vertelt vooral over het ondernemersklimaat in Nederland. “In de jaren tachtig was ‘ondernemer’ een vies woord. Medio jaren negentig is dat omgeslagen. Het is goed dat het BCE studenten helpt kennis te koppelen aan geld verdienen.” (NS)

On Tuesday, November 16, two hundred and fifty students and one hundred entrepreneurs found their way to Philips Stadium for advice on starting a business. The ‘Get started’ congress is part of Brainport Entrepreneurship Week and was organized by study association Industria and the Brabant Center of Entrepreneurship.