Vraagstuk vrouwen blijft wringen
    Studenten werken in minor aan energie en duurzaamheid
    18 november 2010 - In het kader van de nieuwe minor van InnoEnergy -één van de drie Knowlegde Innovation Centers opgezet door het European Institute of Technology- werken TU/e-studenten tien weken lang in groepjes van twee of drie aan een vraagstuk over energie en duurzaamheid. Ze denken na over ‘Compact heat Storage’, ‘Polygeneration in an emergency energy container’ en ‘Energy from algues’. De minor vindt voor de eerste keer plaats en is verdeeld in een onderzoeksgedeelte en een marktgedeelte. Het onderzoeksgedeelte werd vrijdag 12 november afgesloten met presentaties.

De minor is vooral belangrijk om zicht te krijgen op de behoeften van studenten als het gaat om marktgericht onderwijs. Lex Lemmens, uitvoerend directeur Eindhoven Energy Institute (EEI) en nauw betrokken bij InnoEnergy, geeft aan: “We gaan in de toekomst ook onderneming gerichte masteropleidingen en PhD-posities aanbieden. Dan moet je goed weten wat er leeft onder studenten en waar ze behoefte aan hebben. Met deze minor krijgen we daar zicht op.”

Bram Wolf is student Technische Natuurkunde en één van de deelnemers aan de minor. Hij vindt vooral de invalshoek van de minor interessant. “Het is nuttig om na te denken over vragen als: ‘hoe breng je het naar de markt?’. De minor gaat heel veel over de koppeling tussen techniek en de behoefte vanuit de markt.”

Wolf werkte samen met Maarten Wouters, student Technische Natuurkunde, en Jelco Loenen, student Werktuigbouwkunde, aan een idee voor langetermijn warmteopslag. “We hebben bij een woonhuis onderzocht hoe in de zomer warmte kan worden opgevangen om die vervolgens in de winter te gebruiken. In tien weken kun je natuurlijk niet overal heel diep op ingaan, maar we hebben een goed beeld van de mogelijkheden.”

InnoEnergy is de naam van het Knowlegde Innovation Center (KIC) dat zich bezighoudt met energie. De TU/e is samen met de KU Leuven één van de zes co-locaties van KIC. Prof.dr.ir. Jan Blom, emeritus hoogleraar elektrische energiesystemen, heeft de leiding over deze co-locatie Benelux. Naast een KIC voor energie zijn er ook KIC’s voor ict en klimaat. Doel van deze centra is kennisinstituten en industrie nauwer met elkaar te laten samenwerken om zo sneller komen tot innovaties. (HB)

In light of the new minor of InnoEnergy -one of three Knowledge Inno-vation Centers started by the European Institute of Technology- TU/e students will be working on an energy and sustainability problem in groups of two of three, for ten weeks. They’ll be tackling ‘Compact Heat Storage’, ‘Polygeneration in an emergency energy container’ and ‘Energy from algues’. It’s the minor’s first year running, and it is made up of one part research, one part marketing. On Friday, November 12, the research part was rounded off by presentations.