Vraagstuk vrouwen blijft wringen
    Commissie positief over onderzoek Biomedische Technologie
    18 november 2010 - Het onderzoek van de faculteit Biomedische Technologie (BMT) is ‘zeer goed’. Dat valt te lezen in het rapport van de visitatiecommissie dat deze maand openbaar is geworden. De publicaties zijn van hoge kwaliteit en de samenwerking tussen de onderzoeksgroepen is prima georganiseerd. De onderzoeksgroepen scoren gemiddeld 4,5 punten uit 5.

De commissie van QANU (Quality Assurance Netherlands Universities) die de visitatie uitvoerde, is ook tevreden over het aantal Veni-, Vidi- en Vicibeurzen dat de onderzoekers van BMT vergaarden. De goede samenwerking tussen de onderzoeksgroepen komt tot uitdrukking in de intensieve en informele manier waarop laboratoriumfaciliteiten worden gedeeld, zo stelt de commissie.

Decaan prof.dr. Peter Hilbers van BMT zegt blij te zijn met de uitkomst van de visitatie. “Vooral de nadruk op de goede samenwerking doet ons goed. Het is ons beleid om die te bevorderen. Dat past ook bij een multidisciplinaire faculteit.”

De citatiescore van de artikelen die door BMT worden gepubliceerd, ligt zeventig procent boven het gemiddelde, zo staat in het rapport te lezen. Bij ‘eigen’ publicaties, zonder inbreng van externe partners, scoort BMT zelfs nog een stuk hoger. Hilbers: “Daarbij behalen we zelfs een score van 2,7. Dat is echt heel hoog.”

Toch heeft de commissie ook kritiekpunten. Enkele onderzoeksgroepen zouden nog beter kunnen presteren en de faculteit als geheel heeft last van de afwezigheid van biologische en medische faculteiten aan de TU/e. Om dat te compenseren, steekt de faculteit veel energie in de samenwerking met diverse academische ziekenhuizen, zegt de decaan. “We werken al veel samen met Maastricht, Nijmegen en Utrecht, maar in principe met alle academische medische centra. En daar hebben ze natuurlijk ook voldoende expertise op het gebied van humane biologie.” (TJ)

Research at the Department of Biomedical Engineering (BMT) is ‘very good’, according to an audit report that was published this month. Publications are of high quality and collaboration between research groups is very well-organized.
    On average, research groups scored 4.5 points out of 5.